0,2 på mila med ny teknologi

MINDRE MOTSTAND: Optimalisert design og smart Hybrid Air-teknologi reduserer drivstoffforbruket i Citroëns Airflow-konsept. Foto: Citroën
På bilutstillingen i Paris denne uken presenterer Citroën et nytt, spennende konsept.

Byene vokser stadig, det samme gjør miljøkrav og presset på økonomien. Bilenes drivstofforbruk er et viktig punkt.. Med den nye teknologien i C4 Cactus AIRFLOW 2L kan Citroën tilby en drivlinje med forbruk på lave 2 l/100 km.

Med konseptet C4 Cactus AIRFLOW 2L kan Citroën tilby en bil med forbruk på 2 l/100 km, og det lave forbruket er et resultat av:
  • Optimalisert design som har resultert i 20 % forbedring av aerodynamikken.
  • Mindre rullemotstand med dekk av typen Tall&Narrow.
  • Bruk av lettere deler og materialer som har redusert vekten med 100 kg.
  • Implementering av Hybrid Air-teknologien som reduserer drivstofforbruket med 30 %.
Bakteppet for konseptet Prosjektet C4 Cactus AIRFLOW 2L er utviklet innenfor programmet «Kjøretøy med forbruk på 2 l/100 km» igangsatt av Plateforme de la Filière Automobile (PFA), en organisasjon for fransk bilindustri og dens underleverandører. Målet var å finne konkrete løsninger for å redusere bilistenes bilutgifter, samt å minske det økologiske avtrykket som forårsakes av bilbruk.

Aerodynamikken
Med rene og glatte flater, nyskapende teknologi for å gjøre bilen lettere samt effektive motorer, har pro-duksjonsmodellen Citroën C4 Cactus mange egenskaper som reduserer forbruket. Med konseptbilen går man enda lenger:
  • Støtfangeren foran har tre luftinntak med elektronisk styring av spjelet som åpnes/lukkes optimalt i gitte situasjoner med hensyn til kjøling av motoren og for luftstrømmen omkring bilen.
  • Bevegelige vindeflektorer er montert ved C-stolpen for bedre å lede luftstrømmen rundt bilen.
  • Felgene har bevegelige «flaps» som aktiveres og styres av sentrifugalkraften.
Fast geometri
Konseptbilen har 19-toms Tall&Narrow-dekk av nyeste generasjon. Disse svært tynne dekkene med stor diameter forbedrer kjøretøyets energibruk takket være den ekstremt lave rullemotstanden (WBRR) og forbedret aerodynamikk.
  • En luftgardin, Air Curtain, er blitt integrert i hjulhusene. Små vertikale aerodynamiske ‘sprekker’ i enden av støtfangeren foran kanaliserer luftstrømmen og gir bedre aerodynamikk rundt hjulene.
  • Spoileren bak er forlenget, og det er lagt ned arbeid i å redusere turbulens bak bilen
  • For å minske påvirkning av luftstrømmen, er de tradisjonelle sidespeilene erstattet med mindre og slankere kameraer som sikrer sikten bakover.
  • Bilens underside har en strømlinjeformet overflate, og luftstrømmen hindres med det ikke av komponenter under bilen.
  • LED-lysmoduler foran og bak erstatter de opprinnelige lysene. De har lavt elforbruk og sparer derfor energi og dermed også drivstoff.
0.2 liter på mila
Dessuten brukes innovative materialer som reduserer vekten.

Og ettersom den serieproduserte C4 Cactus er utstyrt med moderne motorer med lavt sylindervolum som oppfyller Euro6-kravene, kan den allerede skilte CO2-utslipp fra 82 g/km og drivstofforbruk på 3,1 l/100 km for de meste økonomiske versjonene.

Konseptet C4 Cactus AIRFLOW 2L går enda et steg lenger takket være teknologien Hybrid Air som PSA Peugeot Citroën presenterte første gang i begynnelsen av 2013. Hybrid Air er basert på komponenter og teknologier som allerede er utviklet; en tresylindret PureTech bensinmotor, et system for lagring av trykkluft og kraftoverførsel via to hydraulikkenheter samt et planetgir.