Begeistring for nye Mondeo

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Endelig ruller nye Ford Mondeo på norske
vinterveier. Femte generasjon av den norske familiefavoritten har latt vente på seg, men den som venter på noe godt venter som kjent ikke forgjeves. Nye Mondeo vekker begeistring for både eleganse, utstyr og kjøreglede.

– Interessen er upåklagelig. Mange har forhåndsbestilt den nye Mondeo, forteller salgsdisponent Dagfinn Noddeland ved Arendal Auto, som har opplevd Mondeo-populariteten siden den første generasjon ble lansert for 32 år siden.
Og hans dom er krystallklar:
– Mondeo har alltid vært spesielt godt kjent for å være god å kjøre, men femte generasjon slår alt. Den er simpelthen ekstremt god å kjøre!
– Dessuten har den nye utgaven alle de egenskapene som har gjort Mondeo til en bestselger – god plass, masse utstyr, prisbelønte motorer og ikke minst svært gunstig pris, sier han.

Stasjonsmesteren
Mondeo har fått tilnavnet «stasjonsmesteren», og Noddeland regner med at den nye utgaven vil leve opp til forventningene. Seks av ti nye Mondeo blir nok stasjonsvogn, tror han. Men også Mondeo 5 dørs kombikupé og 4 dørs sedan er attraktive alternativer.
Han er også svært fornøyd med å kunne tilby Mondeo firehjulsdrift, Fords hederskronte Eco Boost-motorer og automatgir. Syv av ti Mondeo-kjøpere vil velge automat, tror han.
Mondeo er blitt større og har et vesentlig mer påkostet interiør enn modellen den erstatter. Likevel opereres det med meget konkurransedyktige introduksjonspriser, så alt bør ligge til rette for en ny Mondeo-bølge.

Sterkere og sikrere
Nye Ford Mondeo bruker avanserte materialer og produksjonsteknikker for økt styrke, forbedret sikkerhet og redusert vekt. Mondeos karosseristruktur inneholder også 61 % høystyrkestål.
Ford har også tatt i bruk en pionérteknikk der brukte vannflasker i plast benyttes i deler av støtfangerne Resirkulert plast brukes til å produsere Xenoy-materialet som står for 38% av energiabsorberingsmaterialet i den fremre delen av bilen.
Fords oppblåsbare setebelter bak - som er de første i bilindustrien - har Europa-debut i nye Mondeo. På 40 millisekunder utvider setebeltene seg til å dekke et område som er fem ganger bredere enn vanlige setebelter.

Mest avanserte noensinne
Nye Mondeo blir omtalt som den mest avansert Ford-modellen som noensinne. Av tilgjengelig teknologi kan blant annet nevnes;
Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse for å unngå personer i veibanen – systemet kobler automatisk inn bremsene dersom sjåfør ikke reagerer på advarselen.
• Fords adaptive LED frontlysteknologi med dagslyslignende lys hvor lysvinkler og intensitet justeres automatisk ut fra kjøreforholdene.
• Oppblåsbare sikkerhetsbelter i baksetene som i løpet av 40 millisekunder fylles med luft slik at sikkerhetsbeltene dekker et område av overkroppen som er fem ganger bredere enn et konvensjonelt belte ved sammenstøt.
• Parkeringsassistent med funksjonalitet for vinkelrett parkering og automatisk lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet.
AWD – Fords intelligente firehjulstrekksystem lanseres på Ford Mondeo, dette til stor glede for norske bilkjøpere (tilgjengelig noen måneder etter lansering).
Som eksempel på utstyrsvalget kan nevnes at nye Mondeo Titanium inneholder som standard 17’’ aluminiumsfelger, DAB radio/CD spiller med SYNC, Active City Stop, filskifteassistent med filskiftevarsler, trafikkskilt gjenkjenning, føreroppmerksomhet-overvåkning, cruisecontroll, takrails, nøkkelfri adgang og start, automatisk klimaanlegg med to soner, elektrisk innfellbare speil, skiluke, sportsseter og mye mer.

Prisbelønte motorer
Nye Mondeo er første bil i klassen med 1.0-liters EcoBoost bensinmotor – som i 2014 ble kåret til Årets Internasjonale Motor for tredje år på rad. Motoren som er tilgjengelig i nye Mondeo er på 125 HK og slipper ut 119 g/km CO2.
Fords nye 1.5-liters EcoBoost-motor vil også bli tilgjengelig i Mondeo-serien. Denne motoren utvikler 160 HK, mens en 2.0-liters EcoBoost er tilgjengelig med 203 og 240 HK.
En ECOnetic Technology-modell vil bli tilgjengelig med en 1.6-liters dieselmotor med et forventet CO2-utslipp på 94 g/km.
Blant de avanserte elektroniske løsninger og tekniske nyheter som lanseres med nye Mondeo er en kraftig 2.0-liters TDCi-dieselmotor med doble turboer som gir 210 HK og 450 Nm dreiemoment – med betydelig redusert CO2-utslipp.
Nye Mondeo kan også leveres med en modifisert 2.0-liters TDCi-motor med enkel variabel geometri turbo, som utvikler 150 og 180 HK.
Denne motoren vil bli tilgjengelig med Fords intelligente firehjulsdrift.