Den nye «folkebilen»?

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
– Nye Vitara har alle muligheter til å bli den nye folkebilen. Den er som skapt for norske forhold.
Suzuki-høvding Rune Jacobsen kan ikke skjule sin begeistring når han presenterer fjerde generasjon Vitara – selve nøkkelen til Suzuki-suksessen i Norge.


Forrige Vitara-utgave, med fornavnet Grand, ble solgt i over 4000 eksemplarer og kjørte Suzuki opp blant landets mest solgte bilmerker.
Nye Vitara er en helt ny bil som lanseres som Suzukis globale kompakt SUV.
Med nytt ALLGRIP firehjulsdriftsystem, rause utstyrspakker og gunstig pris er RSA-Jacobsen rimelig sikker på en ny Suzuki-æra. En storstilt lanseringskampanje har fått gamle og nye kunder til å gå mann av huse for å se og prøve nyheten, forteller han.

Stor interesse
– Vi er kjempefornøyde med responsen, og det er helt åpenbart at kundene liker det de ser og opplever med nye Vitara. Bilen er akkurat passer stor, er spekket med nyttig utstyr og har naturligvis alle de gode kjøregenskapene på all slags føre som man forventer av en Suzuki, sier han.
Rune Jacobsen har et spesielt godt forhold til Vitara.
– Vitara ble en trendsetter da den først ble introdusert, og i forskjellige varianter som Grand Vitara og XL7 har den vært en veldig bra bil for oss. Nettopp derfor er vi ekstra gira når vi nå lanserer nye Vitara. Det er kort sagt en gøy bil å kjøre, også på dårlig vei – til gunstig pris, sier han.
.
Kompakt og romslig
– Nye Vitara følger nye trender. Vi vil ha litt mindre biler, men vi vil ha SUV. Suzuki ønsker ikke å lage bilene større og større, men mer kompakte og fortsatt med god plass.
– Dessuten er bilen blitt enda mer brukervennlig. Nyttig utstyr er blitt enda nyttigere, og det er mye i en moderne bli som virkelig er kjekt å ha. Det er nok å nevne adaptiv cruisecontrol og hill descent control, sier Jacobsen, som forteller at RSA BIL Arendal selv tilpasser bilene til kundenes ønsker.

Masse utstyr
Nye Vitara skreddersys for kunden, som velger utstyrspakker etter ønsker og behov. Og det er nok å velge i. Standardutstyret er raust, men de fleste kunder vil utvilsomt sikre seg litt eller mye av det avanserte tilleggsutstyret som tilbys. At tilpassingen foregår lokalt, betyr at bilene ikke må spesialbestilles fra fabrikk – hvilket betyr penger og tid spart.
Motorvalget blir enkelt. Nye Vitara tilbys med 1,6 liters bensinmotor eller 1,6 liters dieselmotor. En nyutviklet automatisk girkasse vil også være tilgjengelig.

Nytt 4X4 system
Suzuki ER firehjulstrekk. I nye Vitara introduseres AllGrip, Suzukis nyeste firehjulsdriftsystem. De fire modusene i Allgrip-systemet er med på å danne det Suzuki selv kaller for AllGrip teknologi.
4WD-systemet har fire valgbare moduser - auto, sport, snow og lock - for å aktivere optimal kontroll i henhold til vei og kjøreforhold.
Sjåføren velger modus ved hjelp av AllGrip-bryteren i midtkonsollen.

Prisgunstig
En av de beste nyhetene ved Vitara er prisen. En topp moderne, fullblods SUV med firehjulsdrift til 300.000 er upåklagelig.
Lav vekt og lavt utslipp betyr lavere avgifter. Derfor kan vi tilby nye Vitara til en gunstig pris, sier daglig leder Rune Jacobsen, som gleder seg spesielt over mange besøk av tidligere Vitara-kunder.
– De har virkelig ventet tilmodig på en ny modell, og det er morsomt å se hvor begeistret de er, sier han.