Favoritt-SUV endelig i ny utgave

ROMSLIG: Litt uvant sitteplass, men Krabbe-Knudsen viser stort bagasjerom.
De som venter på noe godt venter som kjent ikke forgjeves. Det gjelder garantert X-Trail entusiastene som tålmodig har ventet lenge på den nye utgaven. Nå er SUV-favoritten endelig her – fullstendig transformert, med masse plass og moderne sikkerhetsutstyr.

Nissan X-Trail ble en umiddelbar kjempehit da den ble lansert. Det er tolv år siden, og mange ihuga X-Trail eiere har ventet med lengsel på en ny modell. Og den umiddelbare reaksjonen på nykommeren er positiv.

– Vi har solgt flere nye X-Trail usett før lanseringen, og etter bilmessen har interessen økt ytterligere.

– Ingen tvil om at kundene har falt for den nye modellen, som virkelig er en helt ny bil fra innerst til ytterst, sier salgssjef Fredrik Krabbe-Knudsen hos Gromstad Motor, som virkelig kan glede seg over Nissan-suksess for tiden.

På pallen
Nye Qashqai, elbilvinneren Leaf og ny Juke har brakt Nissan til pallplass i ny-bilsalget i Aust-Agder, en posisjon som blir ytterligere forsterket med lanseringen av X-Trail.

Genene er tydelige, men nye X-Trail har fått et helt nytt, mykere og tidsmessig design. Offroad-egenskapene er ytterligere forbedret og bilen er spekket med sikkerhets- og førerassistanseutstyr. Dessuten har nyheten svært god plass, ikke minst benplassen for baksetepassasjerer er imponerende.

Ny_Xtrail_benplass.jpg
BENPLASS: Usedvanlig god benplass i baksetet, selv for langbente.

Stilig og robust
Med en mer strømlinjeformet SUV- design enn forgjengeren har den nye X-Trail et mykere og mer flytende utseende uten å gå på bekostning av bilens off-road egenskaper.

Ny_Xtrail_design.jpg
NY DESIGN: Populære X-Trail har fått helt ny design.

Ved hjelp av en ny, avansert plattform har Nissans designteam gitt X-Trail lengre akselavstand og bredere spor. Tradisjonen tro har nye X-Trail en sterkt visuell fokus på hjulområdene med de tradisjonelle store buene som former designens hjørnesteiner. Kombinert med en nedsenket taklinje, uthevede flanker og hevet vinduslinje, utnytter Nissan crossover-designens DNA til å skape en bil med et stilig og moderne utseende.

Nye X-Trail er litt lenger enn forgjengeren og har lengre akselavstand, noe som bidrar til bedre plass inne i bilen. Den nye modellen er også bredere og lavere enn forgjengeren, mens bakkeklaringen fortsatt er på 210 mm.

Den nye modellen er også 90 kg lettere enn forgjengeren. Ultrasterkt stål benyttes nå på hele 49 % av X-Trail‘s karosseri, noe som gjør strukturen lettere og sterkere enn tidligere.

To- og firehjulsdrift
Nye X-Trail leveres som fem- eller syvseter med en kraftig, men allikevel økonomisk 130 hk dCi-motor, som i følge Nissan betyr optimal drivstofføkonomi ved alle hastigheter.

Med firehjulsdrift har bilen nyeste generasjon ALL MODE 4x4 system. Sammen med Nissans nye Chassis Control-system og Nissan Safety Shield, leverer drivlinjen til nye X-Trail et omfattende nettverk av sikkerhets- og komfortfunksjoner som gjør kjøreopplevelsen enda bedre.

Med drift på kun to hjul kan den utstyres med Xtronic automatgirkasse.

– Vi regner med størst interesse for 4X4 versjonen, sier Krabbe-Knudsen.


Av Jens P. Christensen