Gjorde rent bord - igjen

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Det er same procedure as last year – and every year – i bilsalget I Aust-Agder. Volkswagen er urokkelig på salgstoppen og nok en gang gjør folkevogn-modellene rent bord innen nybilsalget.
Mest solgte bilmerke totalt
• Mest solgte personbil
• Mest solgte varebil
• Og selvsagt – mest solgte modell

Til sammen ble det solgt 2680 nye personbiler i Aust-Agder i fjor. 16,6 prosent av disse hadde et VW-merke i grillen. Nærmest kom Toyota med en markedsandel på 12,2. Volvo overtok 3. plassen, fortan Nissan og Audi.
Også det sterke Volkswagen-hegemoniet innen vare- og kombibiler er beholdt. Nesten halvparten av varebilene som ble solgt i Aust-Agder i fjor var en Volkswagen. Nærmest fulgte Ford, Mercedes-Benz og Citroën.

Favoritten Golf
Golf er urokkelig som austegdenes favorittbil. Med en markedsandel på 16 prosent troner Golf suverent på salgstoppen.Nærmest fulgte tre populære Toyta-modeller, nemlig Auris, RAV4 og Yaris. Det er også verdt å merke seg at elbilen Nissan Leaf var inne på Topp 10 blant personbilene.
I varebilklassen dominerer VW-modellene Caddy og Transporter/Caravelle. med Citroën Berlingo og Peugeot Partner på de neste plassene. Men også Isuzu og Mercedes-Benz Vito hadde sterke salgstall.
Elbil-salget øker og i Aust-Agder toppet Volkswagen salget også i den klassen, foran Nissan og Tesla.

Ingen selvfølge
– Vi gleder oss naturligvis over at vi klarer å beholde vår posisjon som Aust-Agders ledende bilfirma, sier daglig leder Jan Trygve Gromstad ved Gromstad Auto. Han kan konstatere at hver tredje nye bil som ble solgt i Aust-Agder i fjor hadde et Gromstad-merke.
Hos Gromstad Auto ble det solgt 920 nye Volkswagen og Audi. Med nytt og brukt ble solgt nesten 1500 biler. Hos Gromstad Motor Stoa ble det solgt 620 nye og brukte biler, så til sammen ble det kjøpt 2100 biler i Gromstad-forretningene i løpet av fjoråret.
– Det er selvfølgelig ingen selvfølge at vi oppnår gode resultater. Det krever beinhard jobbing. Konkurransen er tøff og vi opererer i et marked i stadig fornyelse.

Sterkt produktspekter
– Vi er heldige som har selger biler av høy kvalitet og med et sterkt produktspekter. Volkswagen har som kjent tatt mål av seg til å bli verdens største bilprodusent innen 2018. Audi er også i sterk utvikling. Det samme gjelder Nissan og Skoda som vår forretning på Stoa forhandler.
– Lokalt må vi jobbe beinhardt for å beholde og styrke kundetilfredsheten. Med dyktige medarbeidere kan vi bli enda bedre.
– Vinnerkultur er et viktig begrep. Det er gøy å være god, sier Gromstad, som ser optimistisk på bilåret 2014.