Kjempetøff fransk/norsk spesial

Av Jens P.Christensen, Agderposten Medier
Når franske og norske høyprofilerte merkevarer smeltes sammen MÅ det bli et spennende resultat. Renault Captur Helly Hansen Limited Edition er bilen for dem som har sans for det lille ekstra. En knallrød, kjempekul crossover med sprek design, fullstappet med utstyr – skapt for kjøreglede og frihetsfølelse.


Det er ganske spesielt at en av Europas bilgiganter spiller på lag med en norsk tekstilprodusent. Men Helly J. Hansens Oljeklædefabrik som sjømannen Helly Juell Hansen grunnla for å produsere sydvester og arbeidstøy – omtrent samtidig med at Louis Renault begynte å eksperimentere med biler i Paris – er blitt et sterkt merkenavn internasjonalt. Ikke minst innen high-performance sport og fritid.
Renault Captur er blitt en storslager i hele Europa og for å understreke bilens spesielle egenskaper og sportslige fortrinn, har altså franskmennene valgt å skape en spesialutgave med Helly Hansen-stempel. Spennende!

– Utrolig kul bil
Renault Captur Helly Hansen Limited Edition er lett gjenkjennelig med flammerød metalliclakk og sort tak, felger, A-stolper og sidespeil. Helly Hansen-logoen er diskret plassert øverst på døren og på de blanke innstegslistene.
– En utrolig kul bil som er morsom å vise kundene, sier salgssjef Anders Klem Husebye hos JM Auto, som allerede kan konstatere at mange tenner på nyheten, som er produsert i et begrenset antall.
– Vi har allerede solgt fire biler. Kundene har sett bilen på TV og blir enda mer begeistret når de får sett og prøvd bilen, sier han.
– Den er tøff å se på, men kjøreopplevelsen er helt spesiell. Det skyldes ikke minst Extended Grip, som gir ekstra trekkraft og en fantastisk veigrep, sier Husebye, som understreker at bilen er svært velutstyrt og praktisk innredet.

Extended Grip
Captur Helly Hansen er utstyrt med Extended Grip, et meget praktisk system som regulerer motorens dreiemoment og drivkraft for å maksimere veigrepet ved vanskelige kjøreforhold, f.eks. i snø eller sand. Føreren kan velge mellom kjøre modusene «Landevei», «Mykt underlag» og «Ekspert».
Med 20 cm. bakkeklaring og beskyttelsesplater foran og bak lar ikke denne bilen seg stoppe av huller, humper eller ulendt terreng.
Helly Hansen-utgaven har to motoralternativer - bensinmotorene Energy 0,9 TCe 90 med Stop&Start (113 g/km, 0,49 l/mil) og 1,2 TCe 120 EDC

Spekket med utstyr
Spesialutgaven er usedvanlig velutstyrt. ABS-bremser, elektronisk stabilitetskontroll (ESP), 17 toms sorte felger og bakkestartassistent er selvsagt i en sånn bil. Dessuten har bilen automatisk klimaanlegg (ECC), tåkelys med svinglysfunksjon, elektriske vindusheiser foran og bak (med puls-funksjon og klemsikring på førersiden) og cruise control / hastighetsbegrenser.
Den mørke innredningen med rødedetalje har tydelig og elegant Helly Hansen-preg. Høyde- og lengdejusterbart ratt, regn- og lyssensor, elektrisk justerbare, innfellbare og oppvarmede sidespeil og skinntrukket ratt er praktisk for sjåføren.
Bilen er utstyrt medR-LINK, tilkoblet multimediasystem med 7’’ berøringsskjerm, TomTom navigasjon, USB, AUX-in, radio og bluetooth