Kul og smart Cactus

Citroën-forhandler Jim Tore Benestvedt med nye Citroën C4 Cactus.
Nye Citroën C4 Cactus er en kul midtsommerdrøm. Det er ikke bare navnet som er originalt. Hele bilen strutter av innovative påfunn og smarte løsninger.
Citroën har rike tradisjoner for nytenkning og dristighet. Nye Cactus skiller seg ut fra mainstream og de franske designere og ingeniører har virkelig boltret seg! Derfor ankommer den unike bilen sommerlandet som et friskt pust.


Cactus har fått kjempeomtale i europeisk motorpresse og her i landet har nyheten allerede innkassert de første sekserne på medias terninger. Og Citroën-forhandler Jim Tore Benestvedt kan bekrefte at også kundene faller for nykomlingen.

– De som har rukket å prøve bilen under lanseringen er veldig fornøyde. De mange smarte og praktiske løsningene gjør bilen annerledes og riktig spennende, sier han, og bekrefter at spesielt verdensnyheten Airbump og fantastisk sittekomfort begeistrer.

Praktisk verdensnyhet
Hovedidéen bak Airbump er å forene stil og funksjon. Airbump finnes på sidene og i støtfangerne og gir bilen særpreg. Men det viktigste er at designelementene gir bilen reell beskyttelse bulker og skrap.

Hemmeligheten er luftfylte mikrokapslene er dekket av en myk hinne som beskytter bilen, og fins i fire forskjellige farger, som kan kombinere med en av bilens ti eksteriørfarger.

Airbump krever ikke noe spesielt vedlikehold og bidrar dessuten direkte til å redusere bilens vedlikeholds- og reparasjonskostnader.

Bil med sofa
På god fransk manér er komforten svært god i Cactus. Et ekstra pluss er seteløsningen på utgaven med ETG-girkasse, hvor man får et tilnærmet flatt sete, nærmest en sofa. Med stort armlene og pute mellom setene oppnår man topp komfort under kjøringen.

Cactus byr også på annerledes interiør. Borte er alle knappene. Alle betjeningene i bilen er samlet på en stor 7-tommers berøringsskjerm som gir tilgang til alle funksjoner med et lett klikk. Alt betjenes intuitivt, enkelt og hundre prosent digitalt.

Smart, smart, smart
En annen iøyenfallende detalj er hanskerommet. Ved å plassere kollisjonsputen på passasjersiden i taket (Airbag In Roof-teknologi) får passasjeren i forsetet større plass og større oppbevaringsmuligheter .

Verdensnyhet er også panorama glasstaket med effektiv varmebeskyttelse som lar kupeen bade i lys uten at det blir for varmt, støyende eller for lyst. Og vi er bare nødt til å nevne Magic Wash, et nytt system hvor spylervæsken distribueres ut direkte fra en liten tråd i viskerbladene!

En rekke grep er tatt for å redusere vekten på C4 Cactus. Den veier fra beskjedne 965 kg, noe som er 200 kg mindre enn Citroën C4. Den lave egenvekten er fordelaktig med tanke på engangsavgifter og forbruk, men selvsagt også på kjørekomfort. Kombinert med nyeste generasjons effektive motorer snakker man om drivstofforbruk på kun 0,31 liter på mila med dieselversjonen.

Citroën C4 Cactus er 4,16 meter lang, 1,73 meter bred og 1,48 meter høy. Akselavstanden er den samme som i Citroën C4, det vil si 2,60 meter. Bagasjerommet er på 358 liter.

Tre utstyrsnivåer
Cactus lanseres med tre utstyrsnivåer, og med priser fra litt under 200.000
Attraction er laveste utstyrsnivå og fås kun sammen med den 3-sylindrete PureTech motoren på 82 hk. Nordic Edition er utstyrt med samme motor og manuell kasse. Den leveres også med e-HDi motor på 90 hk og automatgir.

Høyeste utstyrsivå er Nordic Edition High med bl.a. 17-toms lettmetallfelger, Pack City Camera (ryggekamera med parkeringsassistanse), taklampe foran med LED, ekstra tonet glass i sidevinduene bak og sideruten, delskinn interiør og panorama glasstak.


Av Jens P. Christensen