Ny 48 volts teknologi

Audi RS 5 TDI concept.
I tiden fremover vil flere Audi- modeller få et 48-volts elektrisk system i tillegg til det tradisjonelle 12-voltssystemet man kjenner fra de fleste bilmodeller i dag.

Den nye 48-volts teknologien er en viktig byggekloss i Audis elektriske fremtid. Med all den nye teknologien som har blitt introdusert den siste tiden, krever det stadig mer av bilens elektriske system. Dagens batteristrøm på 12 V vil ene og alene dermed ikke kunne møte kravene man har i vente.

Audi vil fremover utstyre flere kommende modeler med et ekstra elektrisk system på 48 V i tillegg til 12-voltssystemet. 48-voltssystemet løper parallelt med 12-voltsystemet med egen konverter. Høyere spenning betyr at kabeldiameteren kan reduseres. En annen positiv effekt er redusert energitap. 48-voltssystemet bygger på et lithiumion batteri som har bedre lagringskapasitet og kan levere langt mer strøm enn det tradisjonelle blybatteriet på 12 V.

I sommer viste Audi frem noen av mulighetene med 48-volts elektrisk system med konseptbilene «Audi A6 TDI concept» og «Audi RS 5 TDI concept». Begge modellene er utstyrt med en elektrisk drevet kompressor som opptrer uavhengig av motorens belastning. Gjennom strømforsyning fra 48 V batteriet kan dermed kompressoren bidra til en langt raskere akselerasjon enn en tradisjonell kompressor som krever belastning fra forbrenningsmotoren.

Under panseret i «Audi RS 5 TDI concept» er den elektriske kompressoren koblet sammen med en bi-turbo 3.0 TDI-motor. Resultatet er en kraftfull motor med 385 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Siden den elektriske kompressoren sørger for at kreftene leveres umiddelbart ved akselerasjon, akselererer «Audi RS 5 TDI concept» fra en Audi RS 6 Avant de første meterne. Audi RS 6 Avant har til sammenligning en turbo 4.0 TFSI V8 bensinmotor med 560 hk under panseret.

– Vi tilnærmer oss elektrifisering av våre modeller på flere måter, sier Audis tekniske utviklingssjef, Dr. Ulrich Hackenberg. - Et elektrisk system på 48 V spiller en sentral rolle i vår elektriske fremtid og baner vei for ny teknologi som både kan gjøre bilene sportsligere, mer effektive og mer praktiske å bruke, avslutter Hackenberg.