Ny Passat - bedre enn noensinne

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Mange har ventet med lengsel og store forventninger på nye Passat. De kan åpne julegaven allerede. For nå er den her – åttende generasjon av den populære modellen. Og den er bedre på alt.


– Vi har forhåndssolgt mange biler og interessen for prøvekjøring er stor. Dette ser meget lovende ut, sier en svært fornøyd salgssjef Lars Gommerud, som kan presentere både sedan og stasjonsvogn samtidig.
Og den er virkelig ny, den populære Volkswagen-modellen. Passat’en er blitt mindre, men har mer plass. Den er kortere, men har mer beinplass. Den er lavere, men har mer hodehøyde. Den er sterkere, men slipper ut mindre CO2.
– De som allerede har fått prøvekjørt nye Passat er veldig begeistret. De merker at det er lagt stor vekt på kjørekomfort, sikkerhet og avansert utstyr, sier Gommerud, som tror at åtte av ti kunder vil velge stasjonsvogn.
– Men den nye sedanen er virkelig lekker, så den vil garantert falle i smak hos mange.

Mer innvendig plass
Åttende generasjon Passat er bygget på den såkalte MQB-plattformen, som vi kjenner tidligere fra Volkswagen Golf. Størrelsesmessig betyr det at nye Passat er fire millimeter kortere enn før, men innvendig har plassen blitt vesentlig forbedret. Bagasjeromsvolumet øker også fra 603 til 650 liter, og bakseteplassen er vesentlig forbedret. Bilen veier også opp til 85 kg mindre enn forgjengeren.
Den nye Passat’en leveres med en rekke forskjellige motoralternativer fra 120 til 280 hestekrefter. I Norge vil motorene spenne fra 120 HK – 240 HK.
Lars Gommerud, som kjenner markedet og kundene aller best, antar at «volumutgaven» vil ha 120 eller 150 HK dieselmotor.
Til neste år vil Passat også komme som ladbar hybrid – med en elmotor med rekkevidde på 50 kilometer på ren eldrift, i tillegg til en 1,4 liters bensinmotor på 150 hestekrefter. Dette gir en systemeffekt på hele 204 hestekrefter. Den totale rekkevidden vil da være på 1000 kilometer.

Enda sikrere
Åttende generasjon Passat er blitt en enda sikrere bil. City Nødbrems er standard på alle nye Passat og i Highline-utførelse vil den også bli levert med ACC adaptiv cruise control med Front Assist som standard.
Pre Crash er et system der bilen vil kunne forutse en kritisk situasjon og respondere med å stramme setebeltene samt lukke vinduene dersom disse er åpne, men lar også vinduene ha en liten åpning for å slippe ut lufttrykket forårsaket av airbagutløsning.
I tillegg vil systemet sette bilens bremsesystem i beredskap for å kunne minimere utfallet dersom en ulykke skulle være uunngåelig.
Dette systemet er også standard på alle Passat.
I Norge vil også Passat bli levert som standard med sideairbags også for baksetepassasjerene med automatiske beltestrammere.

Nyeste teknologi
Innovative løsninger og utstyr er en viktig del av den nye Passat. Selv om det blir langt høyere standardutstyr på nye Passat enn den forrige, blir det fortsatt mulig å spesifisere sin Passat med det aller nyeste av teknologiske løsninger.
Som for eksempel head up display der viktig informasjon om navigasjon, fart og varselsignaler blir vist på en nær usynlig pop-up skjerm foran føreren, et instrumentbord bestående utelukkende av en stor LCD-skjerm og Rear Seat Entertainment, som er en løsning der baksetepassasjerene kan feste sitt nettbrett til en brakett (kjøpt løst) og på den måten kontrollere navigasjon og øvrig infotainment.

Tilhengerassistent
Nye Passat tilbys også med halogenlys som standard med tilvalg av to LED-hovedlysløsninger. LED-low er en løsning med LED-kjørelys og nærlys, mens LED-high er en total LED-løsning med LED på nær-/fjern-/park-/tåkelys og på Highline også LED baklys.
Composition Media er også standard i Norge. Dette er den største radioløsningen Volkswagen har tilgjengelig og kan tilby en 6,5» skjerm med bluetooth, nærhetssensor, minnekortleser med mer.
Tilhengerassistent, i sammenheng med Park Assist og Rear View, vil hjelpe føreren med å rygge med tilhenger kun ved hjelp av knappen til speiljusteringen.