Nye Fabia - fargeglad friskus

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Skoda Fabia er blitt større, kulere, svært velutstyrt – og like prisgunstig. Et fargerikt, friskt pust som spesielt skal appellere til unge bilkjøpere, hevder forhandleren, som er sikker på at tredje generasjon Fabia blir en av årets slagere.

Tydelig inspirert av det spreke førsteinntrykket av den moderne Skoda-lillebroren har Leif Christian Gromstad og Kjetil Sørby hos Gromstad Motor Stoa store forventninger til nykomlingen. De gleder seg til å vise kundene bilen som allerede er kåret til «Car of the Year» i England.
– Fabia er blitt adskillig mer moderne, har fått et sprekere utseende og er fremfor alt skikkelig velutstyrt og spennende. Med spreke fargekombinasjoner og tøffe løsninger som Mirror Link er det åpenbart at Skoda satser tungt på ungdommen, men dette er i høyeste grad en bil som passer for alle, sier Sørby.

Mye bil for pengene
– Og nye Fabia er på alle måter helt i tråd med Skodas motto «Mer bil for pengene», kommenterer Gromstad.
Nye ŠKODA Fabia er utstyrt med siste generasjon motorteknologi, fra konsernplattformen MQB, med nye drivstoffgjerrige motorer som selvfølgelig oppfyller EU6 standard.
Kundene kan velge mellom tre dieselmotorer eller fire bensinmotorer som alle er utstyrt med start-stop automatikk og rekuperasjon som standard. Og man kan velge mellom manuell girkasse og den moderne DSG automatgirkassen.

Motorvalg
Bensinmotorene strekker seg fra en 1.0 MPI tre-sylindret motor på 60 hk, (stasjonsvogn leveres ikke med 60 hk bensinmotor) opp til en 4-sylindret 1,2 TSI turbo motor på 110 hk.
De nye turbo dieselmotorene med direkte innsprøyting er alle basert på common-rail med tre sylindere. Motorblokken er i støpt aluminium.
Senere presenteres også en GreenLine version med en 75 hk 1.4 TDI motor med et forbruk på kun 0,31 l pr. mil med et CO2 utslipp på kun 82 g/km.

Større og lettere
Nye ŠKODA Fabia er opptil 65 kg lettere, og får en vekt fra 980 kg/1004 kg for stasjonsvogn. Bilen er 90 mm bredere og 30 mm lavere en forgjengeren. Stasjonsvognen blir også lenger. Samtidig utvides også sporvidden og akselavstanden, noe som bidrar til økt kjørekomfort og mer sporty kjøreegenskaper.

Avansert teknologi
Nye Fabia har et nytt chassis med MQB teknologi, og en rekke andre elementer fra konsernets felles plattform. Herunder ligger også infotainment systemer, elektronikk, assistentsystemer og elektromekanisk styring.
Den elektromekaniske styringen erstatter elektrohydraulisk styring som reagerer raskere, er mer presis, og krever mindre krefter. Dessuten er vekten blitt lavere enn tidligere, noe som bidrar til lavere forbruk og utslipp.

Topp sikkerhet
Sikkerheten i nye Skoda Fabia gjør den til en av de sikreste i sin klasse. Standardutstyret er omfattende med en rekke viktige funksjoner. Det inkluderer Front assist, hvor en frontplassert radar leser veibildet foran bilen, og automatisk bremser opp når trafikken foran stopper opp.
Om uhellet er ute, er også Multikollisjonsbrems som etter et uhell automatisk bremser bilen, slik at den ikke ruller videre. Dessuten er elektronisk differensialbrems, XDS+ standard.

Mirror Link
Da Skoda lanserte Fabia første gang i 1999 var det en kompakt, men forholdsvis romslig, enkel og usnobbete bil med teknikk som stammet fra VW Polo. Siden den gang har Fabia hatt stor suksess.
Tredje generasjon som nå ruller ut på norske vinterveier er en svært moderne bil med en rekke teknologiske fortrinn. Det er nok å nevne «Mirror Link» – et Skoda-system der bilen «speiler» en smartphone, et smart system som inngår i en pakke som også inneholder oppgradert radio med 6,5-tommers berøringsskjerm.
Det bør også nevnes at de som bestiller en ny Fabia kan velge mellom over 150 spreke fargekombinasjoner!
Av mer praktiske fortrinn er bagasjerommet, som på nye Fabia stasjonsvogn er på hele 530 liter ved oppslått bakseterygg og hele 1395 liter ved nedslått bakseterygg.