Stilig og enda bedre C-MAX

FLEKSIBEL OG FLOTT: Nye Ford C-MX og Grand C-MAX er enda mer fleksibel, komfortabel, sporty og stilig. Foto: Ford
Stilige nye C-MAX og Grand C-MAX er betydelig forbedret med tanke på drivstoffeffektivitet og CO2-utslipp, avansert teknologi og smarte nye lagringsmuligheter.

Den nye C-MAX-familien markerer Fords tydelige designuttrykk med et mer sporty og elegant eksteriør og har et intuitivt og stilig utformet interiør.

Det tilbys automatisk bakluke, parkeringsassistent med automatisk lukeparkering og nå også vinkel- rett parkering som for eksempel i parkeringshus, og forbedret Active City Stop, som nå bremser ned ved hastigheter på opptil 50 km/t.

Avansert teknologi
Modellene tilbyr ytterligere avansert teknologi, som Fords stemmeaktiverte kommunikasjonssystem SYNC 2.

C-MAX-familien vil for første gang være utstyrt med Fords nye 1.5-liters EcoBoost-bensinmotor og 1.5-liters TDCi ECOnetic-dieselmotor, som i 5-seteren C-MAX får et forventet CO2-utslipp på 99 g/km.

– C-MAX er kjent for sin kombinasjon av god drivstofføkonomi, intuitiv betjening og en fleksibel og romslig interiørløsning, sier Stephen Odell, adm. direktør for Ford i Europa, Midtøsten og Afrika.

– Alle motorene drar nå nytte av CO2-forbedringer uten at det går på bekostning av bilens fantastiske kjøredynamikk.

– Den nye Ford C-MAX og Grand C-MAX har et komfortnivå som ofte er å finne i større og mer eksklusive kjøretøy – og kommer med blant annet automatisk bakluke, som åpnes/lukkes og gir tilgang til bagasjerommet bare ved en lett sparkebevegelse, sier han.

Ford lanserte C-MAX for første gang i 2003 og har siden den gang solgt over 1,2 millioner i Europa.

Fleksibel, komfortabel, sporty og stilig
Kundene kan fortsatt velge mellom 5-seteren C-MAX og 7-seteren Grand C MAX, som har Fords innovative skyvedører og flyttbar 2. seterad - som gir bedre komfort, plass og fleksibilitet.

C-MAX-familien kommer med de nye eksteriørfargene Red Rush og en stilig brungrå farge som kalles Caribou. Den dynamiske utformingen gir en mer markert og elegant front, med Fords særpregede, omvendt trapesformede grill. Vindusspylerdysene er skjult under frontruten, tilpasset panserets rene uttrykk.

Elegante og sterkere frontlys samt mer rektangulære og langstrakte tåkelys markerer fronten på både C-MAX og Grand C-MAX. En kompakt baklyktdesign bidrar til det moderne uttrykket.

Færre knapper - mindre støy
Interiøret i nye Ford C-MAX og Grand C-MAX er i tråd med de designendringene som allerede er gjennomført for den nye Focus-modellen. Den mer intuitive utformingen har færre knapper og brytere, mens den nye svarte innredningen og kromdetaljene bidrar til et renere og mer moderne uttrykk. Funksjonene er enklere å betjene, for eksempel styres klimaanlegget med knapper som er lette å gjenkjenne.

Støy og vibrasjoner er redusert gjennom bruk av tykkere sidevinduer og mer absorberende tetninger rundt bakluken og bakspeilet. Motorrommet er fylt med lyddempende materiale for å redusere motorstøy.

Hindrer eventuelle ulykker
Den nye C-MAX-familien er utstyrt med avansert Ford-teknologi som hjelper føreren med å unngå eller redusere omfanget av ulykker – fra riper og bulker ved parkering til mer alvorlige kollisjoner i høyere fart.

Fords parkeringsassistent finner passe store parkeringsplasser og kan med et tastetrykk styre kjøretøyet på plass mens føreren håndterer gass og brems. Med to nye ultrasoniske sensorer bak på bilen kan C MAX og Grand C-MAX også utføre vinkelrett parkering. Systemet hjelper føreren med å rygge inn på parkeringsplasser mellom andre biler - som for eksempel i parkeringshus.

5-seteren C-MAX og 7-seteren Grand C-MAX kommer for salg i Europa i 2015.