- Kunden alltid viktigst
Jens P. Christensen, Agderposten MedierHan har vært med siden Ford Taunus var drømmebilen og radio var ekstrautstyr i nye biler. I dag drar veteranen Thoralf Tunsberg i brekket – etter 40 år i bilbransjen. Han har solgte flere tusen biler og vært med på en eventyrlig utvikling. - Men viktigere enn avansert teknologi og digitalt utstyr er kundene. Å behandle kundene ordentlig og ærlig er minst like viktig i dag som for førti år siden, sier den nybakte pensjonisten.
– Jeg har alltid vært bilinteressert og Ford var favorittmerket i ungdommen. Familien min hadde alltid Ford og da jeg begynte i bransjen var Ford på salgstoppen med mange sterke modeller. Populære Taunus, Cortina, Escort og Granada var med på å dominere bilsalget i Norge frem til midten av 80-tallet. Sierra ble også en knallsuksess, så det var moro å selge Ford, sier Tunsberg, som husker godt de første bilene han solgte hos Arendal Auto.
– Den første jeg solgte var en brukt Opel og den første nye bilen var en Taunus.
Rivende utvikling
- Det var en fantasisk spennende tid. Ford var på mange måter banebrytende. Ford Scorpio var for eksempel den første serieproduserte modellen med ABS-bremser, husker veteranen, som har vært med på en rivende utvikling i bransjen.
– På 70- og 80-tallet var lanseringer av nye modeller store og sjeldne begivenheter, i dag kommer nyhetene på løpende bånd. En annen merkbar forskjell er kundenes merkelojalitet. For 30 – 40 år siden holdt kundene seg gjerne til ett merke, og ofte gikk denne lojaliteten fra generasjon til generasjon. Slik er det ikke nå.
Radio var ekstrautstyr
– Men den største forskjellen er naturligvis teknologien, ikke minst når det gjelder sikkerhet og utstyr. På de første nye bilene jeg solgte var radio ekstrautstyr og det var minimalt med brytere på dashbordet, sier han.
Thoralf Tunsberg stortrivdes hos Ford-forhandleren i Strømmen, hvor han ble i 11 begivenhetsrike år. I 1988 dukket nye spennende utfordringer opp hos Scand Car på Myrene.
– Jeg kom til en sprek organisasjon og en flott gjeng anført av gründeren Tor Egil Baardsen. Firmaet var veldig aktivt i markedet og vi solgte populære biler med høy markedsandel, sier han.
- Hos Scand Car stiftet jeg også første bekjentskap med Nissan, som på den tiden hadde svært populære modeller som Laurel, Bluebird og Primera.
Fin tid og dyktig gjeng
I 1996 begynte Tunsberg en lang og spennende arbeidsdag hos Gromstad Motor. Som fersk daglig leder fikk han være med på åpningen av firmaets nye, moderne anlegg på Stoa, hvor han har hatt sitt daglige virke i tyve år.
– Det har vært en fin tid sammen med en entusiastisk og dyktig gjeng, sier han.
I de nye lokalene kunne Tunsberg og hans kolleger tilby kundene Chrysler, Jeep, Seat, Skoda – og etter hvert Nissan. I dag er virksomheten konsentrert om Skoda og Nissan, to merker som i følge Tunsberg utfyller hverandre perfekt – og som har et stort og allsidig modellspekter.
Skoda-eventyret
Dermed har han også vært med på det norske Skoda-eventyret.
– I den første perioden brukte vi mye tid på å forklare kundene at de måtte glemme gamle fordommer, at det var en ny tid og at Skoda var kvalitetsbiler produsert av Volkswagen-konsernet.
Etter hvert tok Skoda-salget helt av, ikke minst drevet av kundefavoritten Octavia. Det har vært veldig moro å følge denne fantastiske utviklingen fra gamle fordommer og stor skepsis til dagens suksess, hvor Skoda er en av Norges mest solgte biler, sier han.
- Og kombinasjonen med Nissan er helt perfekt. Nissan har et rikt modellutvalg fra knallsuksessen elbilen Leaf til varebiler. Dessuten har den siste utvidelsen og opprustningen av lokalene våre gjort Gromstad Motor Stoa til et topp moderne og svært kundevennlig bilanlegg, sier Tunsberg, som akkurat i dag når dette magasinet ligger i postkassen, trekker til håndbrekket etter nesten 40 år i en tøff bransje, preget av hard konkurranse om kundene og en formidabel teknologisk utvikling.
Motiverende eiere
– Det er selvfølgelig litt vemodig. Jeg kommer til å savne kundene og gode kolleger. Men jeg har gått noen runder med meg selv og bestemt meg for at tiden er inne til å gi meg nå.
–Jeg har hatt et spennende yrke og jeg er takk-nemlig for at jeg har fått være med på en fantastisk utvikling. Jeg synes lansering av nye modeller er akkurat like spennende som det var på 40 år siden og jeg har gode venner i bransjen, som er preget av tøff konkurranse, men samtidig et fint samhold.
– Jeg føler meg også privilegert som har fått jobbe med motiverende eiere som leder utviklingen. Gromstad-konsernet er faglig sterkt, med kontinuerlig fokus på service, sikkerhet og kundebehandling, sier veteranen, som nå vil bruke mer tid på hytta – og i den nyanskaffede bobilen.