- Perfekt for norske kjøreforhold
Jens P. Christensen, Agderposten MedierSnakk om perfekt timing! Volkswagen lanserer nye Passat Alltrack på adventsglatte veier – med flere måneders krevende kjøreforhold i sikte.
– Dette er virkelig en bil for norske forhold, en velutstyrt, flott stasjonsvogn med høyere bakkeklaring og den uslåelige kombinasjonen av firehjulstrekk og automatgir, mener VW-salgssjef Lars Gommerud, som allerede kan melde om stor interesse for Passat’en med offroadgener.
Nye Passat Alltrack er basert på Passat stasjonsvogn med 4MOTION, Volkswagens 4X4 system. I tillegg til høyere bakkeklaring har Alltrack spesielle styling- og offroad-detaljer.
– Man sitter høyere, men ikke så høyt som i en SUV. I det hele tatt er Alltrack en bil som forener de beste elementene fra stasjonsvogn og SUV, sier Gommerud.
– Ikke minst med den attraktive kombinasjonen av 4MOTION og DSG.
Liten prisforskjell
Nye Passat Alltrack er også bygget på den såkalte MQB-plattformen. Kundene kan velge mellom tre motoralternativer, nemlig 2,0 liter 150 hk TDI 4MOTION manuell,
2,0 liter 190 hk TDI 4MOTION DSG (automat) og 2,0 liter 240 hk TDI 4MOTION DSG.
Prisene på den nye Passat Alltrack er kun 10.000 – 13.000 kroner høyere enn på Passat stasjonsvogn Highline med tilsvarende motor. I følge importøren er dette tidenes laveste tillegg for en Alltrack-variant.
Høyt utstyrsnivå
Standardutstyret i Passat Alltrack er oppgradert til Highline-nivå, og den nye Alltrack er derfor en svært velutstyrt bil. Av standardutstyr kan nevnes speilhus i reflekssølv, sorte skjermbredere og sorte kanalskjørt med detaljer i matt krom.
Alltrack har en særegen støtfanger foran og bak med detaljer i sort/matt krom. Grillen er også spesiell for Passat Alltrack med bikubemønster og Alltrack-emblem, og bilen kommer med egne Alltrack-logoer på forskjermene og på bakluken.
Offroad-program
18 toms lettmetallfelger og LED-high lys, med LED på nær-/fjern-/park-/tåkelys og LED baklys er standard.
Innvendig har Passat Alltrack komfortseter i stoff, særegen innvendig dekor i instrumentpanel, midtkonsoll og i dørene, samt aluminiumspedaler.
Passat Alltrack kommer også som standard med et kjøreprofilprogram med Off-Road-program og nedstigningsassistent.
Nyttige innovasjoner
Passat Alltrack har naturligvis de samme praktiske innovasjonene vi kjenner fra nye Passat. App-Connect med speiling av smarttelefonen i bilens display er standard. DAB+ er også standard.
Av ekstrautstyr kan Passat Alltrack leveres med Discover Media navigasjon eller Discover Pro med 8» skjerm, Google Earth og Google Street View integrasjon. Med Google Earth er kartene basert på satellittbilder som gjør det svært enkelt å orientere seg. Dessuten vil nok mange satse på t Tilhengerassistenten, som i sammenheng med Park Assist og Rear View, vil hjelpe føreren med å rygge med tilhenger kun ved hjelp av knappen til speiljusteringen.
Ny sikkerhetsstandard
Med den nye Volkswagen Passat ble bilen enda sikrere og Volkswagen satte en ny standard for sikkerhet i Passat-klassen. ACC adaptiv cruise control med Front Assist og City Nødbrems er standard på alle nye Passat.
Pre Crash er et system der bilen vil kunne forutse en kritisk situasjon og respondere med å stramme setebeltene samt lukke vinduene dersom disse er åpne, men lar også vinduene ha en liten åpning for å slippe ut lufttrykket forårsaket av airbagutløsning.
I tillegg vil systemet sette bilens bremsesystem i beredskap for å kunne minimere utfallet dersom en ulykke skulle være uunngåelig. Dette systemet er også standard på alle Passat. I Norge blir også Passat levert som standard med sideairbags også for baksetepassasjerene med automatiske beltestrammere.