Begeistring for XC90
Av Jens P. Christensen, Agderposten MedierEndelig er den her – årets mest omtalt bilnyhet. Aldri har en ny bil blitt så skamrost FØR lansering. «A new beginning» er parolen. Det er ikke bare en ny bil, det er en ny tid for Volvo, proklamerer det svenske konsernet, som har svidd av svimlende 70 milliarder kroner på å utvikle Volvo XC90. Og fyrer av kaskader av svulmende superlativer om nyhetens fortreffelighet.
«Nye CX90 er luksus bygget på svensk humanisme. Luksus med hjertet. Med denne bilen tar vi et stort skritt inn i fremtiden ved å gå tilbake til våre røtter. Sånn sett er dette ikke bare en ny bil, det er også lanseringen av et nytt Volvo. Et Volvo for mennesker som bryr seg om andre mennesker». Slik pirrer Volvo Cars både følelser og kjøpelyst.
Nå kan selvsagt Volvo-ledelsen mene hva de vil. Det er publikum som avgjør om XC90 blir den suksess som forventes – den nye tiden for Volvo.
Dessuten er bilen stor og kostbar. Et svært og dristig prosjekt, altså.
Begeistret mottagelse
Men alt tyder på at bilkjøperne er like heftig begeistret som Volvo-miljøet. Under premiéredagene hos forhandleren i Arendal var stemningen høy. Både under VIP-arrangementet for spesielt inviterte og under weekendens «Åpent hus» var engasjementet upåklagelig. Og de som fikk prøvekjørt premiérebilen ble helfrelste på den korte prøveturen. Vi snakket med flere som var i umiskjennelig kjøpemodus etter opplevelsen.
– Det har vært veldig moro. Reaksjonen fra de som har sett og prøvd XC90 kan sammenfattes i ett ord: IMPONERT, sier salgssjef Anders Klem Husebye, som naturligvis er svært fornøyd med responsen.
Oppfyller løftet
Volvo Cars oppfyller løftet om å levere en premium SUV med syv seter. Konsernet omtaler XC90 som «visuelt slående, med verdensledende sikkerhetsfunksjoner, ny drivlinjeteknologi, uovertruffen kombinasjon av kraft og drivstoffeffektivitet – og et interiør med detaljer som vil begeistre den mest kresne».
Det har tatt tre år å utvikle nye XC90. Utviklingen har vært del av et investeringsprogram hos Volvo Cars på hele 70 milliarder kroner. Dette representerer et av de største industriprosjektene i Sverige de senere årene.
Nye XC90 markerer et nytt kapittel i Volvo Cars historie, og viser teknologi- og designretningen for kommende modeller – alt bygget på Volvo Cars egen Scalable Product Architecture (SPA)-plattform.
Volvos nye ansikt
Som et symbol på denne viktige begivenheten i Volvos 87 år lange historie, blir helt nye XC90 den første modellen med selskapets nye og mer fremtredende logo, kalt Jern-merket. aLogoen og de T-formede «Tors hammer» EDRL-lysene presenterer Volvos helt nye, karakteristiske designspråk for fremtidige modeller.
Kompromissløs SUV
Nye XC90 er et resultat av Volvos egen utvikling. Den enestående kombinasjonen av velvære, plass, fleksibilitet, effektivitet og sikkerhet vil bidra til å føre SUV-segmentet opp til et nytt nivå.
Nye XC90 har den mest omfattende og teknologisk avanserte standard-sikkerhetspakken i bilindustrien. Pakken inneholder to verdensnyheter – en som begrenser konsekvensene av utforkjøringer, og en som innebærer autobrems for kryssende trafikk.
Nye XC90 er den første bilen i verden med teknologi som automatisk bremser dersom føreren svinger ut mot en møtende bil. Dette er en vanlig situasjon for eksempel i travle bygater.
Luksuriøst interiør
Interiøret i helt nye XC90 er det mest luksuriøse som noensinne er designet for en Volvo. Det mest slående elementet er den sentrale berøringsskjermen, som danner hjertet i kontrollsystemet for hele bilen.
Systemet gir et interiør praktisk talt uten knapper, og representerer en helt ny måte å føre bilen på. Systemet gir også tilgang til en rekke internettbaserte produkter og tjenester – og bidrar til et interiør som er moderne, romslig og ryddig, i beste skandinaviske designtradisjon.
Prisen på nye Volvo XC90 starter i Norge på snaue 750.000 kroner. Da kommer bilen med syv seter og er i utstyrsvarianten Kinetic – med 190 hk dieselmotor, forhjulsdrift og åttetrinns automatkasse.