De nye politibilene
Jens P. Christensen, Agderposten MedierNå skal politiet kjøre BMW. De første to nye patruljebilene i Aust-Agder skal i tjeneste ved politistasjonene i Risør og Arendal.
Det var stasjonssjefen ved Risør politistasjon, Odd Holum, og leder for ordensavdelingen ved Arendal politistasjon, Torstein Pihlmannn, som tydelig fornøyde satte seg bak rattet da bilene ble overlevert hos Bavaria Arendal.
Minst like fornøyd var selvfølgelig BMW-forhandleren.
– Det er naturligvis en solid tillitsklærling at politiet etter meget omfattende testing har valgt å satse på BMW, sier daglig leder Stig Kvade.
Førsteklasses
– BMW 520d xDrive Touring som erstatter Volkswagen Passat som patruljebil, er en fantastisk flott bil med førsteklasses kvalitet i alle detaljer. Jeg er ganske sikker på at politiet blir fornøyde med disse bilene.
– Bilene er naturligvis utstyrt med det aller nyeste av teknologi. I tillegg er bilene spesialtilpasset politiets bruk og behov, sier han.
750 nye biler
I løpet av perioden til og med 2020 investeres det i om lag 750 nye politibiler til en verdi av omkring én milliard kroner. Derfor har Politiets fellestjenester (PFT), som anskaffer bilene på vegne av Justisdepartementet og Politidirektoretet, kjørt en omfattende prosess før man valgte merker.
Det kom inn tilbud på 20 forskjellige merker under anbudsrunden og PFT brukte 15 testsjåfører fra alle tjenesteområder for å teste ulike bruksbehov og situasjoner. Testkjøringen foregikk på lukket bane på Rudskogen
Nyansene avgjorde
Testkjøringen endte med at PFT valgte BMW 520d xDrive Touring til politiets nye bil i segmentet liten patruljebil og BMW X5 til såkalt ressursbil, mens Mercedes Vito ble valgt til stor patruljebil og Mercedes Sprinter til nye transportkjøretøy.
Alle biler som ble testet besto testene og fremsto som gode biler. Bilene ble ifølge PFT opplevd som ganske like før de har blitt lastet tungt. Da har imidlertid nyansene kommet til syne, og gjort at BMW 520d har scoret best blant testpersonene.
– BMW 520d scoret gjennomsnittlig best på akselerasjon og bremsetest, noe som er viktig når vi ønsker å ligge litt foran under utrykning. Den er også stabil og forutsigbar i kurver med last, opplyser SFT.