Eksklusiv luksus og rå kraft
Jens P. Christensen, Agderposten MedierPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid er rå, eksklusiv luksus og sportslighet på fire hjul. Bilen som er omtalt som «verdens beste» er blitt avgiftssnill ladbar hybrid. Motorene som yter 680 hestekrefter flytter 2,4 tonn bilteknologi i ypperste klasse fra 0 – 100 på 3,4 sekunder.
– Dette er den råeste Porsche’n vi har levert. Det er naturligvis veldig stas å selge en slik bil, spesielt fordi det er en lokal kunde som har kjøpt den, sier daglig leder Stig Kvade i Porsche Center Sør.
– Det er en av svært få biler av denne typen som er levert i Norge foreløpig, og det er helt fantastisk bil. Den har alt av utstyr – og vel så det.
– Å levere en slik bil gjør noe med energien i hele huset. Det er veldig spesielt, sier han.
Avgiftsvinner
Porsche Panamera er blitt overstrømmet med superlativer og nå har kraftpakken til og med fått betegnelsen miljøvinner i Norge. Det skyldes selvsagt at luksusdoningen har fått ladeledning, og derfor belønnes med avgiftskutt fra Siv Jensen på beløp som tilsvarer en ny familiebil.
Det er neppe korrekt å omtale en bil som koster to millioner kroner pluss, pluss, for billig. Men faktum er at avgiftspolitikken belønner kjøperne av store, topputstyrte biler med kraftige motorer – med ledning.
Riktignok har noen tillatt seg å kalle luksushybrider «djevel ikledd grønn kjortel», men de som anskaffer seg disse bilene følger bare regjeringens anbefaling.
En drøm å kjøre
Panamera Turbo S E-Hybrid oser av kvalitet og sofistikert utstyr. Og i følge Stig Kvade besitter bilen kjøreegenskaper av en annen verden.
– Med firehjulsdrift, keramiske bremser, luftfjæring og alle sofistikerte og avanserte assistentsystemer man kan ønske seg, er det en drøm å kjøre denne bilen.
– Luftfjæringen gjør kjøringen behagelig under alle forhold. Bilen kan senkes og heves, og det betyr at den er tilpasset optimal kjørekomfort på bane og humpete hyttevei, sier Kvade, som bekrefter at vedkommende som har kjøpt denne bilen har valgt det aller beste av utstyr – og vel så det.
– Keramiske bremser er et must i en bil med så mye kraft og garanterer optimal bremsekraft hele tiden. Bilen har naturligvis nyeste Matrix LED-lys som gir fenomenalt lys under alle forhold, samtidig som det automatisk blendes for andre trafikanter.
– Og vi må ikke glemme den uforlignelige V8-lyden fra sportseksosen.
Gromlyd til 80.000 ekstra
I tillegg har bilen interiør i beste skinnkvalitet, karbonratt og gromlyd i superklasse. Porsche har et samarbeide med Burmester som har resultert i ekstremt vellydende anlegg. Det koster over 80.000 kroner ekstra…
Med en grunnpris på omkring to millioner og alt ekstrautstyret bekrefter Kvade at prisen på herligheten passerer to og en halv mill.
Miljøaspektet
Luksushybriden er en stor bil. De vitale mål er 5059 mm. lengde og 2950 mm. akselavstand.
Batteripakken gir bilen ekstra vekt, slik at de 680 hestekreftene trekker på 2,4 tonn luksusteknologi.
– Likevel oppgir Porsche toppfarten til 310 km/t. og det er viktig at vi ikke glemmer miljøaspektet. Tross størrelsen på bil og motorer oppgis snittforbruket til imponerende 0,29 liter på mila, noe som tilsvarer 66 gram CO2 pr. kilometer, sier Stig Kvade.