Ekstraservice på verkstedet hos Agder Bil

Hans Vidar Levinsen - Agderposten Medier

Vi tar en tur til Agder Bil, og blir guidet rundt på verkstedet av Verksmester/servicesjef Egil Henry Salvesen. Vi starter der kundene starter, hos kundemottaket, der vi finner Audun Lundstrøm som er kundemottaker for Peugeot-kunder og Rune Stangeland som er kundemottaker for Mercedes.
- Vår oppgave er jo å veilede kunder, samt å få inn mest mulig informasjon om de utfordringer som kunden måtte ha, slik at vi kan hjelpe dem best mulig når de kommer hit, sier Rune Stangeland
- Også blir det jo å få booket inn de vanlige servicene som kundene skal ha.

Ny elektrisk hverdag
Ved en ny Mercedes-Benz EQC treffer vi på Morten Haugen som holder på å klargjøre denne bilen. Vi ser en hengelås oppi panseret, og lurer jo litt på hvorfor den er der?
- Når man skal jobbe med en elbil er det svært sentralt at man kobler ut høyspentsystemene i bilen. Hengelåsen er en av de sikkerhetsrutinene som viser at bilen er sikker å jobbe med, forklarer Morten.
Det blir litt ny hverdag med stadig flere elektriske biler her?
- Ja, det er jo litt opplæring som skal til for å behandle de elektriske bilene både sikkert og korrekt.
- Ellers skal jo elbilene også ha en årlig service, eller ved 25 000 kjørte km dersom det kommer innen et år har gått. Da må vi gå over bremser, bremsevæske, friskluftfilter, understell og oppheng. Alle sikkerhetssystemer skal fungere på topp, forklarer Morten.
- Noen nye måleinstrumenter og en del nytt verktøy har det jo også blitt, forklarer Egil.

Service
- Det vi har mest av her er jo service på biler, og her har vi en Peugeot, viser Egil.
Vi ser en Peugeot som er løftet ganske høyt opp slik at det skal være enkelt å stå under bilen og skru fast bunnplata. Det er Stian Myran som skrur den på.
Hva har du gjort med denne bilen Stian?
- Her har vi hatt en vanlig service, der vi har sjekket understell, bremser, olje og filter. Rett og slett sett over alle bilens systemer, forklarer Stian.
- Så hender det jo at man finner noe som bør fikses på, og da tar vi jo gjerne det med det samme, forklarer Stian.
Da må dere kanskje ha en del deler på lager?
- Ja, de mest brukte delene har vi på lageret vårt her, slik at om kunden ønsker det, så kan vi fikse eventuelle problemer med en gang, forklarer Egil.
Jeg hører at dere også kjører kunder til og fra jobb?
- Ja, det tror jeg nesten vi gjør hver dag her, det er jo kjekt for kundene at det ikke skaper så mange utfordringer at bilen er på service, forklarer Egil.
Hva er det dere kan fikse her hos dere?
- Vi tar jo alt av service og reparasjoner, også har vi glassreparasjon og skifte av ruter her. Dekkhotell har vi også begynt med, forklarer Egil.
- Når det gjelder eventuelle ulykker og karosseriskader, så forholder kunden seg bare til Agder Bil, men der samarbeider vi meget godt med Andersen lakk.
Dere har mange arbeidsstasjoner her inne?
- Ja, vi har 10 arbeidsstasjoner, og det er veldig praktisk slik at de som jobber her kan veksle mellom flere jobber. Og dersom man finner ut at man må ha en litt sjelden del, så slipper man å skru bilen sammen for å lagre den en annen plass, da kan den stå klar til delen kommer, forklarer Egil.

Taxiservice
Når man er på reisefot kan man jo oppleve å se en del taxier, og mange av dem er jo ofte Mercedes-Benz. En gang spurte jeg en sjåfør hvorfor så mange valgte dette merket, og da nevnte han spesielt rask service.
- Ja, her hos oss har vi en egen kar her på verkstedet som prioriterer eventuelle henvendelser fra Taxi-eiere, forklarer Egil.
- Det er ekstra viktig for dem at bilen er så kort tid som mulig på verksted, og så mye som mulig på veien.
Men dere kan vel ikke ha alle deler inne?
- Dersom det skulle være en del vi ikke har på lager her hos oss, så får vi den neste morgen fra Oslo der Bertel O. Steen har et stort lager. Og er det en sjelden del så har de den i Tyskland der vi får den på 2 dagers levering, forklarer Egil.
- Men vi prøver jo å ha de mest brukte delene her hos oss slik at alt kan fikses så raskt som overhodet mulig, sier Egil.
- Når det gjelder service er jo de bestilt inn til datoen for servicen, så da plukker de på delelageret alt av deler klart til de som skal gjennomføre servicen, så alt er klart når den skal gjennomføres, forklarer Egil.