Enda tøffere og mer avansert Kuga
Jens P. Christensen, Agderposten MedierMed nytt år kom ny Ford Kuga, med tøffere utseende, masse nyskapende utstyr og sikkerhetsteknologi. Familie-SUV’en er skapt for enda bedre kjøreopplevelser. – Rett og slett en kjempebil, mener forhandleren. Og det mener bilkjøperne også, for mange har bestilt ny Kuga på strak arm.
Nordmenn elsker SUV’er. Hver tredje nye bil som selges i Norge er en SUV. Første generasjon Kuga kom i 2008 og ble umiddelbart en suksess.
– Kuga representerte noe nytt da den ble lansert. I tillegg til de åpenbare fordelene med å sitte høyt og ha gode bakkeklaring, hadde Kuga også spesielt god kjørekomfort. Den var like behagelig å kjøre på motorveien som på humpete skogsveier, sier Dagfinn Noddeland hos Arendal Auto, som gleder seg over stor interesse for den nye generasjonen Kuga.
Ettertraktet
– Vi har allerede 12 – 15 bestillinger på den nye modellen. Både gamle og nye kunder faller for Kuga’en og den blir minst like populær som forgjengeren, sier han.
Nye Kuga har fått en ny og mer massiv front med nye adaptive Bi-Xenon hovedlys og nye LED kjørelys. Panseret er nytt og bakluken og baklykter er også forandret – og innvendig er det meste forandret og forbedret.
Hele den sentrale midtkonsollen har blitt fornyet. Fra den nye store høyoppløselige berøringsskjermen styres det meste av funksjoner og underholdning i bilen, enten ved hjelp av sveipebevegelser som på en smarttelefon eller ved å prate norsk til den.
Kundene vil ha mye utstyr
Kuga leveres i flere utstyrnivåer og de fleste kundene velger en godt utrustet bil, bekrefter Noddeland.
En Kuga Titanium kommer blant annet med både delskinn, LED kjørelys, parkeringssensor bak, navigasjon og det nye underholdningssystemet SYNC 3.
Men Ford introduserer det nye utstyrsnivået ST-Line, som forventes å stå for omtrent 70 prosent av salget i Norge. Med ST-Line for man en knalltøff bil med bl.a. stylingsett, 18 tommers alufelger, parkeringsassistent og sportsfjæring, i tillegg til Titaniumutstyret.
Importøren mener at Kuga-varianten som vil selge best er den svært godt utstyrte ST-Line med 150 HK diesel, AWD og Powershift automatgir.
En forhjulsdreven variant med en 120 HK EcoBoost-bensinmotor og manuelt gir er også tilgjengelig.
8 av 10 på alle fire
Fords avanserte firehjulstrekksystem, AWD, er aktuelt både i kombinasjon med diesel og bensin. Både en 150 HK TDCI-dieselmotor og en 180 HK dieselmotor er tilgjengelig med AWD. På begge variantene kan man også velge mellom manuelt gir eller Fords fremragende Powershift automatgirkasse. Denne varianten har et meget pent forbruk på lave 0,52 l/mil.
Den rimeligste varianten med trekk på alle fire er en 150 HK TDCI med manuelt gir og utstyrsnivået Trend. Og kundene liker firehjulstrekk.
– Åtte av ti Kuga’er vi selger har firehjulstrekk, sier Noddeland.
Nytt og eksklusivt
Nye Kuga kommer også i den svært eksklusive Vignale-utførelsen. Med 150 HK TDCI-motoren og Powershift får man all luksus som Ford kan by på. Kuga Vignale har bl.a. skinntrukket dashbord og instrumentpanel, premium Vignale-skinnseter med 10-veis el. justering av forsetene, Bi-Xenon hovedlys, et eksklusivt premium lydanlegg og mye mer.
Snakker norsk
I nye Ford Kuga får man også SYNC 3 – siste generasjon av Fords infotainmentsystem. Her kan sjåføren kontrollere sin tilkoblede smarttelefon, musikkanlegg, navigasjon og klima med stemmekommandoer. Og for første gang vil SYNC 3 snakke og skrive på norsk - både teksten på skjermen og stemmekontrollen. I tillegg vil SYNC 3 kunne lese opp tekstmeldinger fra mobiltelefonen på norsk eller vise tekstmeldingen på 8-tommers berøringsskjermen.
Avansert teknologi
Nye Kuga gjør kjøring og parkering enklere, med avanserte sjåførassistan seteknologier. Parkeringsassistansen, som nesten 90 prosent av Kuga-kundene i Norge har på bilen sin, vil nå også inkludere vinkelrett parkering. Trykk på en knapp og ultrasoniske sensorer på bilen vil kunne lete seg frem til parkeringsplasser både i form av lukeparkering, og vinkelrett oppsett som i parkeringshus, og styre bilen på plass mens sjåføren kun bruker gass- og bremsepedal. Andre sensorer hjelper også sjåføren når bilen skal kjøres ut fra en parkeringsplass.
Varsling av kryssende trafikk advarer sjåføren dersom det er fare for at en bil skal krysse bak egen bil når man skal rygge ut fra en parkeringsplass. Ved hjelp av radar overvåkes et område på opptil 40 meter og systemet avgir tre varselsignaler hvis det oppdages en bil som nærmer seg fra en av sidene.
Smarte assistenter
Nye Kuga har også en forbedret versjon av Fords Active City Stop som hindrer sammenstøt i hastigheter opp til 50 km/t.
Active City Stop bruker sensorer foran på bilen som ser etter hindringer foran på veien og klargjør bremsene dersom eget kjøretøy nærmer seg en hindring for hurtig. Hvis sjåføren ikke reagerer vil systemet redusere dreiemomentet og automatisk aktivere bremsene for å unngå et sammenstøt.
En spennende detalj er det elektriske tilhengerfestet som automatisk skjules når det ikke er i bruk, for ikke å forstyrre Kugas sportslige linjer.
Kuga har også automatisk bakluke, som kan åpnes eller lukkes ved å gjøre en sveipebevegelse under bakre støtfanger.