Endelig EQC

Linda Marie Anderstrøm, Agderposten Medier

På selve lanseringsdagen er det god stemning i lokalene hos Agder Bil, det er tydelig at dette er en anledning som mange har sett fram til i lang tid. Heldigvis for lojale Mercedes-kunder og andre forventningsfulle bilentusiaster så har det vært mulighet til å ta helelektriske Mercedes EQC i nærmere øyensyn ved et par arrangementer allerede før lanseringsdagen:

- Mercedes-Benz hadde Norgeslansering av EQC i Oslo den 6. Mai, og her i distriktet hadde vi visning av bilen på Sørlandets Bilmesse i september. Tidligere i sommer hadde vi også en førpremiere, hvor vi gjennomførte omtrent 40 prøvekjøringer. Da var det kontinuerlig testing av bilen over to hele dager, og interessen var så stor at det knapt var tid til å lade bilen innimellom, forteller salgssjef Steinar Bergmo hos Agder Bil.
Det er et fremskredet og svært stort marked på elbil i Norge, og av den grunn valgte Mercedes-Benz å satse såpass tidlig på salg av EQC til nettopp det norske markedet.

Noe helt eget Mercedes-Benz laget faktisk sin aller første elbil så tidlig som i 1906, nemlig Mercedes Electrique. I 2013 kom superbilen SLS AMG i en el-variant. SLS AMG E-Cell hadde hele 533 hestekrefter og fire elmotorer, en til å drive hvert hjul. Deretter kom Mercedes B-Electric i 2014, en bil som det helt I fra begynnelsen har gått veldig mange av og som fortsatt er svært populær.
Arvtakeren EQC er den første elbilen fra Mercedes-Benz’ elektriske EQ-serie som beskrives som «en ny serie kompromissløse elbiler fra Mercedes-Benz». Samtlige av EQ-bilene er designet på helt nye plattformer for elektriske drivlinjer, og har et gjenkjennelig Mercedes-preg på design og komfort som gjør dette til en svært attraktiv nyhet i elbilsegmentet.
- Det har stått folk på venteliste på EQC i lang, lang tid. Reservasjonslistene ble påbegynt i august 2017, så i omtrent to år har de ventet på bilen. Så tidlig var bestillingene basert kun på konseptbilen, så det er ganske spesielt, sier salgskonsulent Daniel Rødfjell.

De 200 første på reservasjonslista for EQC vil få bilene sine allerede i løpet av høsten og vinteren, deretter kommer bilene fortløpende til de som har ført seg opp på lista.

Spente kunder fikk stifte nærmere bekjentskap med EQC på Sørlandet tidligere i høst i forbindelse med Sørlandets Bilmesse i september, og fikk ifølge Daniel også da stor oppmerksomhet:
- Det var mye interesse for bilen på bilmessa, og utrolig bra besøk på standen vår. Den trakk mange nysgjerrige besøkende, mange har lest omtale av EQC og ville se nærmere på den «live».



Komfort og styrke
Nye helelektriske Mercedes-Benz EQC tilbyr altså noe helt nytt og er interessant for en bred kundemålgruppe. Med rekkevidde på hele 417 km, 4MATIC variabelt firehjulstrekk, hengerfeste med tillatt vekt opp til 1800 kg, god bagasjeplass og masse spennende ekstrautstyr har bilen mange av de viktigste kvalitetene som bilkjøpere i Norge ser etter i dag. I tillegg byr EQC på komfort, kvalitet og heftig kjøredynamikk, og den har beholdt det særegne Mercedes-uttrykket i designet.

- Den er overraskende romslig, og støynivået er ekstremt lavt. I forbindelse med prøvekjøringen i sommer var det par stykker som testet som kommenterte at det særegne og tydelige Mercedes-utrykket er bevart, både i design og i kjørekomfort, kan salgssjef Steinar fortelle.

Styrke har bilen også rikelig av, og hele 1800 kg last tillates den å trekke. Hengerfeste er ikke vanlig å se på elbiler, og det er en egenskap som er spesielt positiv for norske bilkjøpere.

– I denne prisklassen regner man med en viss grad av kvalitet. EQCens mange gode egenskaper som blant annet tilhengerfeste og firehjulstrekk er tiltalende for veldig mange, sier Daniel, og legger til at:


- Nå får vi en portefølje som virkelig vil slå an, vi kan tilby hybrid i alle linjer og har endelig EQC på plass som allerede er og kommer til å bli stadig mer populær.

«Hey, Mercedes»
EQC er utstyrt med det nye multimediesystemet Mercedes-Benz User Experience (MBUX), som kan individualiseres og tilpasses ulike brukere. Teknologien skaper en forbindelse mellom bilen. For eksempel har den intelligent stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes».

-Via stemmestyringen kan du blant annet regulere klimareguleringen. Systemet reagerer og forstår hva du mener hvis du sier at «I am cold». Da skrur den temperaturen opp, sier Steinar.
Teknologien er imponerende, i nye EQC kan du programmere ladingen med talekommandoer som for eksempel «charge to 85 percent», eller du kan spørrebilen om rekkevidde. Stemmestyringen lærer underveis og den oppdateres fortløpende. Det er en virkelig nyvinning med hensyn til sikkerhet, forteller Daniel:
- Stemmegjenkjenningen betyr at bilen faktisk forstår mye av det som du spør om, det gir mulighet for økt fokus på kjøringen og på veien, og er et viktig bidrag til enda bedre sikkerhet.
Foreløpig fungerer stemmegjenkjenningen på engelsk. Ønsker du å bytte radiokanal, sette på cruisekontroll, ta opp soltaket, finne ladestasjone, så kan du altså enten velge å prate til EQCen, eller du kan bruke touchskjermen med intuitiv og lett gjenkjennelig meny.

Ansvarlig og bærekraftig
At nye EQC er moderne gjenspeiles også i materialene som bilen er fremstilt av. For ikke bare kan du kjøre bilen uten lokale utslipp, i tillegg er omtrent 100 av komponenter som bilen består av laget av fornybare materialer.

For eksempel er det lær-lignende setetrekket «Sunnyvale» spesialutviklet for EQC, og består blant annet av resirkulerte plastflasker. Taket sies å være dekket med et plastmateriale som ellers ville ha endt opp i havet. Også mange fornybare materialer som hamp, kenaf, ull, bomull, papir og naturgummi er brukt i akkurat denne bilen.

- Det er uten tvil en fremtidsrettet bil, avslutter Steinar hos Agder Bil.


EQC 400 4MATIC
Forbruk blandet: 22,2-25,0 kW/100 km
Rekkevidde blandet: 374-417 km
Dreiemoment: 760 nm
Motor: 2 asynkrone elmotorer
Normaleffekt: 197 hk
Totaleffekt: 408 hk
0-100 Km/t: 5,1 s
Toppfart: 180 km/t (elektronisk begrenset)
Egenvekt: 2420 kg
Maks hengervekt: 1800 kg med brems.