Endelig hybrid
Jens P. Christensen, Agderposten Medier– Dette er en nyhet som mange har ventet på. Forhåndssalget har vært formidabelt. At vi nå kan tilby RAV4 også i hybridutgave er helt topp. Dette er jo en av våre bestselgere, så vi gleder oss til å la kundene prøve bilen, sier en begeistret Toyota-duo Arvid Ødegaard og Johan Fredrik Grønlie.
– Dette er en nyhet som mange har ventet på. Forhåndssalget har vært formidabelt. At vi nå kan tilby RAV4 også i hybridutgave er helt topp. Dette er jo en av våre bestselgere, så vi gleder oss til å la kundene prøve bilen, sier en begeistret Toyota-duo Arvid Ødegaard og Johan Fredrik Grønlie.
– Toyota har produsert hybridbiler i snart 20 år og har for lengst bevist for all verden at fabrikken KAN hybrid. Når og RAV4 kan leveres med hybridsystem og dessuten er vesentlig oppgradert både designmessig og med ny fremtidsrettet teknologi, er resultatet en fantastisk bra bil. Ligger utrolig godt på veien og er helt nydelig å kjøre, sier salgssjef Johan Fredrik Grønlie.
Vil velge hybrid
Den nye utgaven av den populære kompakt-SUVen kommer med et bredt utvalg av banebrytende teknologier som gir solide pluss i hverdagen. Ikke bare det nye, avanserte hybridsystemet, men også sikkerheten med Toyota Safety Sense og løsningen med panoramamonitor.
Med de lettelser en hybrid får i engangsavgiften vil de aller fleste RAV4 som selges fremover være hybridutgaven. Valget blir derfor mer om du vil ha den med to- eller firehjulsdrift, og hvilken utstyrsgrad man velger.
I følge Grønlie er prisforskjellene langt fra skremmende, så her kan man virkelig velge etter behov og ønske.Toyota-importøren tror at 75 prosent av bilene vil bli levert med både hybrid og firehjulsdrift her til lands.
Både på to og fire
Hybridsystemet i RAV4 kombinerer en 2,5 liters bensinmotor med Atkinsonsyklus med en kraftfull elektrisk motor. Modellen kommer både med to- og firehjulsdrift.
RAV4 Hybrid AWD har en bakmontert elektrisk motor som gir ekstra grep og effekt – samt mulighet for å trekke tilhenger eller campingvogn med totalvekt opp til 1.650 kg. Motorløsningen eliminerer behovet for den økte vekten og tekniske kompleksiteten som følger med en mellomaksel.
Hybridsystemet får en samlet maksimaleffekt på 197 HK (DIN) og sørger for at akselerasjonen fra 0 til 100 km/t går på 8,3 sekunder. Forbruket ved blandet kjøring ligger på 0,49 liter per mil og CO2-utslippet er 115 g/km (117 g/km for AWD-varianten).
Den unike stillheten, raffinementet og det gode kjøreopplevelsen i Toyotas hybridmodeller er ytterligere forsterket i den nye RAV4 og så vel kjøreegenskaper som komfort er forbedret. Støynivået i kupeen er redusert enda mer og eksteriørdesignet er enda mer særpreget. I interiøret er det lagt vekt på å levere enda høyere opplevd kvalitet og funksjonalitet og de siste innovasjonene innen sikkerhet og teknologi er på plass.
Forbedret sikkerhet
I nye RAV4 er Toyota Safety Sense-systemet utvidet med et nyutviklet sett av aktive sikkerhets¬teknologier. For å registrere risikosituasjoner best mulig, bruker Toyota Safety Sense i RAV4 et kamera og en millimeterbølgeradar i kombinasjon.
Utvalgte modeller får en ny panoramamonitor som viser et 360-graders bilde av bilens umiddelbare omgivelser i fugleperspektiv, for å hjelpe i forbindelse med parkering og manøvrering i lave hastigheter. Føreren har nå tilgang til både en 4,2” multi-¬informasjons¬skjerm plassert på instrumentpanelet mellom speedometeret og turtel¬leren og en 7” fargeskjerm i midtkonsollen.
Fire utstyrsgrader
RAV4 vil bli tilgjengelig i fire ulike utstyrsgrader; Life, Active S, Active Style og Executive. Allerede fra den laveste utstyrsgraden Life finner man utstyr som Bi-LED hovedlys med auto-funksjon, audio med DAB+, USB, AUX og 6 høyttalere, fartsholder, to-sone klimaanlegg, elektrisk bakluke, samt nøkkelfri start og låsing.