Et titalls austegder har reservert denne
Jens P. Christensen, Agderposten MedierEt titalls austegder er blant norske kunder som har reservert neste generasjons elbil fra Mercedes-Benz, som de første og eneste i verden.
Produksjonsmodellen er på størrelse med dagens GLC, får 500 km rekkevidde, 4MATIC og et design sterkt inspirert av Concept EQC. Bilen kommer til Norge i 2019.
– Helt siden Concept EQC ble vist frem under Paris Motorshow i 2016 har våre forhandlere blitt rent ned av kunder som ville reservere den kommende modellen. Vi har jobbet med fabrikken over lang tid for å imøtekomme disse ønskene og kan i dag, som første marked i verden, lansere reservasjonsløsningen svært mange har ventet på, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil.
– Et titalls kunder hos oss har benyttet seg av den unike reservasjonsmuligheten, forteller daglig leder Sondre Hansen hos Mercedes-Benz forhandler Agder Bil. – Det forteller alt om interessen for denne bilen, sier han.
Reserverer på nettet
Via lenken https://bilkjop.mercedes-benz.no/eq-reservasjon/ velger kunden sin forhandler og betaler et depositum på 20.019 kr for å sikre sin plass i køen. Beløpet er fullt refunderbart frem til kjøpskontrakt er signert og da vil kundene naturligvis ha tilgang til alle detaljer om produksjonmodellen.
Av rettferdighetshensyn er antall reservasjoner per person begrenset til én, og det vil ikke bli anledning til å selge sin plass i køen.
Nyutviklet arkitektur
Den nye generasjonen elbiler, som skal telle totalt 10 innen 2022 (inkl. 3 smart), baseres på en arkitektur spesielt utviklet for batteridrevne modeller, med smart bruk av stål, aluminium og karbonfiber. Plattformen er skalerbar og kan derfor benyttes til en lang rekke segmenter og karosserivarianter.
Produksjonsmodellen EQC blir på størrelse med dagens GLC og får et design sterkt inspirert av «Concept EQ». Konseptbilen har en ny lyssignatur med sort panelgrill og en opplyst hvit stjerne, med tilsvarende design bak. Videre vil det bli utstrakt bruk av LED og fiberoptikk for å understreke bilens elektriske signatur.
Elektrisk firehjulsdrift
«Concept EQC» har to elektriske motorer plassert på front- og bakakselen med batteripakken installert lavt mellom akslingene.
Denne utformingen, sammen med firehjulsdrift, sørger for optimal sikkerhet og en dynamisk kjøreopplevelse via elektromotorene som produserer inntil 300 Kw (408 hk) med et dreiemoment på 700 Nm. 0-100 km/t gjennomføres på under 5 sekunder og det opereres med en rekkevidde på inntil 500 km (NEDC).
Utvidet lademulighet
Bilen er klargjort for lading via hurtigladestasjoner, veggboks i hjemmet og induksjonslading. Med «Mercedes-Benz energy storage unit» vil hjem med egne solcellepaneler kunne benytte «grønn» overskuddsproduksjon for lading, uavhengig av det konvensjonelle strømnettet.
Betydelig redusert ladetid kommer med innføringen av hurtiglading via Combined Charging System (CCS). Den europeiske ladestandarden tillater rask lading med en langt større kapasitet enn i dag. Foreløpig ladekapasitet strekker seg fra 50 opp til 150 kW, men på mellomlang til lang sikt er ladekapasitet på inntil 300 kW planlagt. Dette vil muliggjøre at 100 lokalt utslippsfrie kilometer lades i løpet av fem minutter.
Store forventninger
– Basert på etterspørselen etter elbiler i Norge har vi har store forventninger til de kommende modellene fra Mercedes-Benz EQ. EQC er første modell ut i 2019 og det vil deretter komme en ny modell hver 6-12 måned i alle segmenter frem mot 2022.
På IAA i Frankfurt fikk vi se «Concept EQA» som indikerte hvordan den første elektriske kompaktmodellen i EQ-serien ville se ut, så det er liten tvil om at fremtiden er lys for norske kunder, avslutter Myhre.
--