Familiebil som sier seks
Av Jens P. Christensen, Agderposten MedierMazdas store sekser er blitt en elegantere, sprekere og usedvanlig velutstyrt familiebil. Med nyutviklet firehjulsdrift og gunstig pris aspirerer nye Mazda6 sterkt til norgesbil-tittelen.
– De som har sett bilen er svært begeistret. Vi rakk ikke å registrere vår første demobil før den ble solgt.
– Det var virkelig kjærlighet ved første blikk, sier Mazda-forhandler Stig Rune Aasen, som også kan fryde seg over de positive omtalene og terningskastene Mazda6 innkasserer i motorpressen.
Beste kjøp i klassen
– Mazda6 tilhører jo en tøff klasse, hvor konkurransen er hard. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er en real utfordrer til de tradisjonelle bestselgerne.
Dessuten er en topputstyrt, stor bil med firehjulsdrift, 175 hk motor og automatgir til 461.500 kroner utvilsomt beste kjøp i klassen, mener han.
Vesentlig oppgraderinger
Mazda6 har gjennomgått vesentlige oppgraderinger. Bedre lydisolering av hele karosseriet, et oppdatert fjæringssystem og forbedrede seter gir enda bedre komfort. I tillegg har bilen fått et mer avansert sikkerhetssystem.
Utvendig har frontlys og baklys fått nytt design. Mazdas signatur, den femkantede grillen, har fått ny og mer kraftfull utforming. Interiørmessig har den gjennomgått ennå større endringer med helt nytt instrumentpanel og ny midtkonsoll.
Firehjulsdrift
Den største nyheten er Mazdas nyutviklede firehjulsdrevne AWD-system. Mazda6 stasjonsvogn med 175 hk motor, automatgir og 4x4 drift og høyeste utstyrsnivå blir nok besteselgeren. Men også utgaven med 150 hk diesel og manuelt gir til 388.000 blir attraktiv.
Andre motoralternativer er bensinmotorer på 2.0 l og 2.5 liter. Samtlige motorer har Mazdas start/stopp-system i-stop og på noen motorer finnes også Mazdas unike regenererende bremsesystem, i-ELOOP.
Stillegående
Mazdas utviklingsingeniører har lagt ned mye arbeid i økt komfort. Det er lagt stor vekt på forbedret lydisolering av karosseriet. Det fortelles at omfattende tester på nordisk asfalt har vært viktige i prosessen på å senke støynivået. Asfalten på nordiske veier er nemlig grovere enn i sydligere land.
Målinger viser at støynivået er senket med ca 10 prosent på veier med grovt underlag og med 25 prosent på motorveier. Et forbedret fjæringssystem med foringer bidrar til å senke støynivået.
Elegant interiør
På 2015 utgaven av Mazda6 er både instrumentpanelet og midtkonsollen forandret. Samtidig er kvaliteten på de ulike materialene forbedret, rattet har fått mykere skinn og Mazdas designere har i høyere grad benyttet off-white skinn.
Mazda6 får også den nye, frittstående 7” store fargeskjermen på instrumentpanelet og Active Driving Display, et head-up display som er plassert oppe på instrumentpanelet foran føreren og hele tiden viser de viktigste informasjonene. I tillegg får den Mazdas mobile oppkoblingssystem, MZD Connect.
Andre nyheter er elektrisk parkeringsbrems og setevarmere i baksetet
Flere sikkerhetssystemer
Mazdas ulike sikkerhetssystemer, i-ACTIVSENSE, er nå utviklet ytterligere.
Mazda6 i 2015 utgaven har et forbedret system for filskifte (Blind Spot Monitoring, BSM) som overvåker et større område, to filer i stedet for en, full LED lyspakke (hovedlys, tåkelys og fjernlys) med ny avansert adaptiv fjernlyskontroll og Rear Cross Traffic Alert (RCTA) som scanner ca. 7 m i hver retning ved ryggemanøvrering. I tillegg har den Autobrems bakover som fungerer i lave hastigheter.