Fornøyde kunder
Et meget bevisst forhold til å gi kundene så god hjelp og service som mulig gir mange veldig fornøyde kunder på verkstedet hos Chr. Repstads Sønner AS i Grimstad.
Verksmester Rune Jensen ønsket meg velkommen til verkstedet, og jeg merket raskt at kunden var i fokus. Plutselig var det en kar som kom inn fordi det var en lyspære som trengte å skiftes, og det fikset Rune Jensen på plassen med en eneste gang, og sikret enda en meget fornøyd kunde.
-Ved å fokusere på å gi kundene så god hjelp og service som mulig, så tror jeg nok at sjansene er store for at kunden ønsker å komme tilbake, sier Rune.
Stabilt personale
Rune kan fortelle at 3 av de som arbeider på verkstedet har vært der i 20-30 år, noe som gir en god kontinuitet i kunnskapsnivå og servicenivå som kan leveres. Det vitner også om god trivsel på arbeidsplassen.
-Vi prøver ikke på å være størst innenfor verkstedsbransjen, sier Rune, men vi skal være gode på det vi gjør.
-Vi kan gjennomføre service på alle bilmerker, men det er jo ganske naturlig at vi har spisskompetanse på Peugeot som selges her hos Chr. Repstads Sønner AS.
En runde på verkstedet
Jeg treffer på Tommy Jørgensen og Sidre Erlandsen som jobber med å skifte nedre opphengskuler på en Peugeot. Jeg spør om de også fikser eventuelle problemer som kan oppstå med skader på frontruter?
-Vi skifter bilglass, det er ikke noe problem, og om det er en glassreparasjon som trengs, så samarbeider vi med Auto-Rep som har spesialverktøy og kompetanse på området.
-Kunden leverer og henter naturligvis bilen her hos oss, så fikser vi resten.
Litt lenger inne i verkstedet treffer jeg på Geir Ekros som jobber med en maskin som presser inn et nytt lager med en spesialmaskin, et fascinerende skue.
Hvorfor bremser må smøres
Ingvald Førde Ekra forklarte at dersom man ikke smører opp festene til bremseklossene, så kan de henge seg opp og ikke løsne fra bremseskiva. Da kan både skiver og klosser slites unødig, og må skiftes tidligere.
-Jeg har sett biler som har gått 25 år i Spania, og som ikke har et fnugg av rust på bremseklossene eller festene til klossene, forteller Ingvald.
-Men her i Norge med salting om vinteren, så er rust på bremseklosser noe man bør ta alvorlig, for det kan komme fort her.
-Et godt tips er å skylle med rennende vann inn i bremsene ukentlig for å skylle vekk så mye salt som mulig, og skyld gjerne inn i grillen også, for der er det også lett at saltet klarer å lage rust.
-Får du råd om å smøre opp bremsene, så ville jeg jo hørt på de som kommer med det rådet, for da trenger du kanskje ikke skifte bremseskivene så ofte, forklarer Ingvald.
All service og reparasjon
I en annen verkstedhall traff jeg på Martin Kåsa som jobbet mye med vask og klargjøring av nye biler, også var det også en ekstra plass for service og reparasjon på biler der.
-Vi kan ordne all service og reparasjon for våre kunder, forklarer Rune.
-Alt som ordnes her hos oss gjør at man beholder forhandlergarantien på bilen sin også på det som eventuelt er byttet ut eller reparert, også om årsaken til reparasjonen skulle dreie seg om et uhell eller en ulykke.
-Vi har en del håndtverkere som er kunder her, og som er veldig avhengige av bil i arbeidshverdagen sin, og så lenge man avtaler service eller reparasjon i god tid i forveien så bruker vi å få på plass en lånebil til dem, forteller Rune.
Vi får som regel ordnet og organisert det meste for våre kunder, og det merker vi at de setter stor pris på, avslutter Rune.