Fremtiden er hydrogen
Jens P. Christensen, Agderposten MedierHydrogen er fremtidens drivstoff. Og fremtiden er nå. De første hydrogen-bilene er allerede på norske veier.
Under Arendalsuka hadde Toyota Norge og SINTEF mønstret et skikkelig topplag for å sette søkelyset på hydrogen som en energibærer som vil spille en nøkkelrolle i overgangen til nullutslippssamfunnet og samtidig sikre verdiskaping.
En tidlig tirsdagsmorgen, i herlig duft fra nybakte bakervarer, ble det grundig dokumentert at Norge nok en gang har trukket gulloddet.
Ekspertene fremhever hydrogen som den beste og mest kostnadseffektive løsningen for utslippsreduksjon. Ved å ta i bruk våre store energiressurser, vår høyteknologiske kompetanse og sterke politiske vilje vil Norge kunne utvikle en ny, lønnsom og grønn næring med et stort og vedvarende globalt marked.
Felles krafttak må til
På seminaret var det bred enighet mellom fagmiljø, miljøbevegelsen, politikere og bilbransjen om at det trenges et felles krafttak for produksjon, distribusjon og bruk hydrogen på en rekke felter.
Hydrogen er et rent drivstoff som er enkelt å produsere, lett å lagre og transportere. Grønnere blir det ikke.
– Vi har ingen mulighet til å nå målet om stopp i salget av bensin- og dieselbiler i 2025 uten å satse skikkelig på hydrogen. Teknologien er på plass, de første hydrogenbilene er allerede på veiene. Nå må alle gode krefter samles om en felles satsing, sa Steffen Møller-Holst, markedsdirektør innen hydrogenteknologi i SINTEF.
Raskere og billigere
Han påpekte at Toyota, verdens største bilprodusent som startet å produsere hybridbiler allerede for 20 år siden, sammen med andre japanske storaktører er kommet lengst i utviklingen. Allerede under OL i Tokyo i 2020 vil hydrogendrevne biler, busser, lastebiler og tog være et vanlig syn.
Møller-Holst fortalte at det tar bare mellom tre og fem minutter å fylle tanken på bilen med hydrogen. Dessuten er det mye billigere å bygge hydrogenstasjoner over hele landet enn ladestasjoner for elbiler.
Hydrogen er fremtiden
Belgieren Jacques Pieraerts, VP Comm. External & Env. Affairs i Toyota Motor Europe, bekreftet Toyotas iver etter å produsere hydrogenbiler i stort antall.
– Vi kan ikke forandre verden alene. Utviklingen av hydrogenbiler koster mye, men vi vet at hydrogen er fremtiden. Derfor heter vår første hydrogenbil Mirai – som betyr fremtid på japansk.
Turning point i 2020
– Vårt mål er ikke slå ut elbiler. Med hydrogen skal vi slå ut fossilt drivstoff, sa han, og fortalte at Toyota tar sikte på å produsere 30.000 hydrogenbiler i 2020 – og øke produksjonen kraftig etter det.
– Dette er ikke lenger en drøm. 2020 er vårt «turning point», da skal vi også produsere busser og lastebiler med hydrogendrift, sa han.
Det er mye snakk om det grønne skiftet i disse valgkamptider, og Irene Rummelhoff, direktør New Energy Solutions i Statoil, ga deltagerne på seminaret et svært interessant innblikk i Statoils satsing på hydrogen – og ikke minst de enorme mulighetene Norge og norsk næringsliv har for å skape en ny industriell gullalder, basert på høy kompetanse og enorme naturgitte ressurser. Men også Rummelhoff etterlyste et felles krafttak og et sikkelig «GO!» fra politikerne.
Under seminaret kom det også frem at det arbeides med konkrete planer om Norges første hydrogen-drevne jernbanestrekning.