Helmaks storbil på alle fire
Jens P. Christensen, Agderposten MedierHelmaks start på nytt bilår i snøføyka! Nye Ford S-MAX er en stor familiebil med masse plass, syv seter, fleksible og smarte løsninger, masse avansert teknologi – og superkombinasjonen firehjulsdrift og automatgir.
– Absolutt en bil som har alt og helt perfekt for dem som har behov for mye plass, sier Dagfinn Noddeland hos Arendal Auto. Han kunne ikke fått en bedre start på 2016 enn en sekser til S-MAX i Norges største avis.
Nye S-MAX er et bevis på at en fleksibel familiebil også kan være elegant, teknologisk avansert og med mye kjøreglede. En innovativ flerbruksbil med muligheter for syv seter og med mer enn 20 teknologiske nyvinninger, inklusiv blendingsfrie frontlykter og Fords adaptive styring.
På alle fire
– Vi er veldig fornøyde med at vi nå kan tilby S-MAX med iAWD, Fords firehjulsdriftsystem. Og jeg er rimelig sikker på at mange kunder vil velge kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir, sier Noddeland, som naturligvis synes det er helt perfekt at S-MAX premiéren skjer i real norsk snøføyke. Snakk om ideell timing!
Perfekt familiebil
– S-MAX er en perfekt familiebil. Den byr på masse plass med syv separate seter. I annen seterad er det beregnet plass til tre barneseter med isofix. Bilen kan selvsagt leveres med både firehjuls- og forhjulsdrift og en rekke utstyrsnivåer.
– Prisen er svært gunstig og kunden har mange valgmuligheter både når det gjelder motorer og utstyr. Velger man det høyeste utstyrsnivået Titanium, får man bl.a. 17’’ aluminiumsfelger, DAB+ radio/CD med SYNC 2 (8’’ skjerm), 10.1’’ instrumentdisplay i farger, lyddempende vinduer på fører- og passasjersiden, Filskifteassistanse med filskiftevarsler, føreroppmerksomhetsovervåkning, automatisk nær- og fjernlys og LED kjørelys.
Kombinasjonen av Titanium og iAWD vil i tillegg ha som standard Adaptiv Cruisekontroll.
Motorvalg
De oppdaterte TDCi-motorene man kan velge på henholdsvis 120, 150 og 180 HK har et beskjedent drivstofforbruk. De to kraftigste dieselmotorene tilbys med 6-trinns PowerShift automatgirkasse og er tilgjengelig med iAWD for overføring av effekt fra forhjul til alle fire hjul for optimalt veigrep og kjøreegenskaper.
– Jeg tror mange av våre kunder vil velge firehjulsdrift og automatgir, men nye S-MAX fungerer ypperlig også med forhjulsdrift og manuelt gir, sier Noddeland, som gleder seg til å vise kundene all den avanserte teknologien som er tilgjengelig.
Mest avanserte Ford
I følge Ford er S-MAX den mest avanserte modellen som bilgiganten noensinne har lansert. Og kundene kan virkelig velge og vrake i ny teknologi. Bare lyst og behov (og kanskje lommeboka?) setter grenser.
S-MAX er den første bilen på verdensbasis som kan leveres med Intelligent Hastighetsbegrenser, en ny teknologi som avfotograferer trafikkskilt og justerer farten slik at sjåføren holder seg innenfor gjeldende fartsgrense.
Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse for å unngå personer i veibanen er en annen nyvinning. Systemet kobler automatisk inn bremsene dersom sjåfør ikke reagerer på advarselen.
Blendingsfrie fjernlys
Blendingsfrie frontlykter er frontlykter som ikke blender andre trafikanter og sørger for optimal belysning. Teknologien virker sammen med Ford Dynamiske LED frontlykter med adaptiv frontlyssystem, som kan stille inn fjernlysstrålen i syv forskjellige vinkler og lysstyrker avhengig av hastighet, dagslys, rattvinkel og avstand til andre kjøretøy.
Parkeringsassistent med funksjonalitet for vinkelrett parkering og automatisk lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet er et annet eksempel for elektronisk assistanse.
Utkjøringsassistanse hjelper sjåføren til å forlate en lukeparkering.
Varsling av kryssende trafikk advarer sjåføren dersom det er fare for at en bil krysser bak egen bil ved utkjøring fra en parkeringsplass
En ny generasjon styreteknologi, Ford Adaptiv styring, gjør det lettere å manøvrere i lave hastigheter og i trange gater, samtidig som det gir en mer presis og intuitiv opplevelse i høye hastigheter. Systemet justerer kontinuerlig forholdet mellom ratt og drivhjul i følgende situasjoner:
Karosseristrukturen på nye S-MAX er 3% sterkere enn utgående modell og bruker hydroformet høystyrkestål i A stolper, B-stolper og takskinner og forbedret beskyttelse ved sammenstøt fra siden, samtidig som vekten er redusert.