Knalltøff pickup
Jens P. Christensen, Agderposten MedierStor, sterk, vakker og robust – og proppet med avansert utstyr som gjør kjøreturen i all slags vær og terreng til en enda større uproblematisk fornøyelse. Nye Ford Ranger er endelig på norske veier.
– Interessen for pickuper er økende. Vi har faktisk hatt problemer med å dekke etterspørselen etter den forrige generasjon Ranger, så vi er optimistiske når det gjelder en nye utgaven. Denne bilen gleder vi oss virkelig til å vise kundene, sier Øystein Ottersland, daglig leder hos Arendal Auto.
Anført av flaggskipet Wildtrak ble Ford Ranger Europas mest kjøpte pickup i 2015 med 27.300 enheter, en økning på 27 prosent fra året før.
Og endelig er nye Ranger på norske veier – med forbedret drivstoffeffektivitet, dristig nytt design og avanserte teknologier.
«Uslåelig komnbinasjon»
I følge importøren er Ranger «klar for enhver utfordring - med optimalisert drivstoffeffektivitet, tilhenger- og nyttelastkapasitet og klasseledende fremkommelighet i dypt vann».
– Med nye Wildtrak har kundene en uslåelig kombinasjon av 4x4-fremkommelighet, iøynefallende design og premium utstyrsdetaljer som kommunikasjonssystemet SYNC 2, sier markedsdirektør Geir Haugaard., markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.
Forbedret dieselmotor
Nye Ranger har fremragende drivstofføkonomi med blant annet Auto-Start-Stop, ny sluttutveksling og elektrisk servostyring som til sammen bidrar til å senke drivstofforbruket med opptil 17 prosent.
Det forbedrede motorprogrammet består av Fords 2.2-liter TDCi-motor med 160 HK og den kraftige 200-hesters 5-sylindrede TDCi-mototren på 3,2 liter.
Kundene kan velge mellom 6-trinns manuell og automatgir. På alle Rangere som tilbys i Norge er firhjulsdrift standard.
Avansert kommunikasjon
En rekke banebrytende teknologier er tilgjengelig på nye Ford Ranger for å sikre sjåføren effektiv kommunikasjon og god kontroll over bilen. Det inkluderer blant annet det stemmestyrte kommunikasjonssystemet SYNC 2 med 8-tommers berøringsskjerm.
En rekke sjåførassistanseteknologier sørger for mer komfort og inkluderer Filskiftevarsling og LaneKeeper, Adaptiv Cruisekontroll med avstandsvarsling, Trafikkskiltgjenkjenning, parkeringssensor foran og bak, ryggekamera og elektronisk stabilitetskontroll som standard kombinert med hindring av velt og tilhengerskrens.
Andre smarte teknologier inkluderer: Bakkestartassistanse som gir en tryggere start i bratte bakker. Hill Descent Control som sikrer jevn hastighet når det kjøres ned ekstra bratte bakker. Adaptiv lastekontroll justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til kjøretøyets vekt. Nødbremsassistanse sørger for økt bremsevirkning når det bråbremses i en nødsituasjon
Egenskaper og raffinement
Ford Ranger forblir et av de mest anvendelige kjøretøyene i sin klasse.
Kundene kan velge mellom to karosserityper: to-dørs RAP Cab med bakhengslede dører for tilgang til 2. seterad og firedørs Double Cab.
Med en klasseledende evne til å kjøre gjennom vanndybder på opptil 80 cm og med en bakkeklaring på 23 cm er den utformet og konstruert for å håndtere det mest ekstreme terrenget med letthet.
Takket være 28 graders innkjøringsvinkel og 25 graders utkjøringsvinkel skaper nye Ranger tillit når den gir seg i kast med bratte hindringer.
På alle Rangere sørger en robust elektronisk kontrollert overføringskasse for at sjåføren kan skifte fra 4x2 til 4x4 høy mens bilen er i fart.
3,5 tonn hengervekt
For lavhastighetsdreiemoment eller ekstra bremsing ved kjøring i nedoverbakker kan sjåføren kople til en lavserie 4x4-giring, mens en elektronisk lås på bakakseldifferensialen forbedrer veigrepet under vanskelige kjøreforhold.
En annen viktig egenskap er at nye Ranger kan trekke tilhengere på inntil 3,5 tonn kombinert med eksepsjonell nyttelastkapasitet.
--