La deg trollbinde
I anledning Sørlandets Bilmesse har Johan Bernhard Ugland i fra Grimstad lånt ut sin helt unike Troll-bil, nærmere bestemt Trollbil VDN 1156. Totalt finnes det kun fire Trollbiler i Norge, noe som gjør dette til en mulighet av de sjeldne.
Troll er en vogn hvor De med munter glede kan nyte Deres turer
Intensjonen med produksjonen av Trollbilene var å lage en liten bil produsert med et lett glassfiberkarosseri som kunne være tilgjengelig for nordmenn til tross for etterkrigstidens kjøpsbegrensninger. Glassfiber var nemlig ikke bare et lettvektmateriale, materialet gjorde produksjonsprosessen billigere. Kun 13 500 kroner var salgsprisen på bilen da den var klar for salg i 1957.
Trollbilen ble produsert som en 2+2 seters sportsbil, og ble presentert som «Troll – en sportcoupe i særklasse», med fremhevede egenskaper som plastkarosseri, forhjulstrekk, kraftig motor og elegante linjer. Norsk så vel som utenlandsk presse viste stor entusiasme for prosjektet, og bilen ble sammenliknet med merker som Porsche, Citroën og SAAB.
Lotterigevinst
Trollbil VDN 1156, som kan sees på Sørlandets Bilmesse, var i sin tid den aller første Trollbilen som ble levert til kunde. Datoen for overrekkelse av denne bilen var 30. april 1957, og kjøperen var det Norske Studentersamfunn. Interessant nok anskaffet studentsamfunnet kjøretøyet som hovedgevinst i et lotteri, og historien forteller at lotteriinntektene skulle brukes på et nytt studenthus i Oslo. Merkelig nok tok vinneren av trekningen og det som ville ha vært den lykkelige eieren av den hvite bilen i fra Telemark aldri kontakt. Det hele endte med at bilen ble levert tilbake til Troll Plastkarosseri- og Bilindustri. Etter hvert ble Trollbil VDN 1156 solgt på det åpne markedet.
Store intensjoner
Kohl-Larsens hadde fantastiske vyer, og hadde han lykkes ville hans forsøk på å opprette glassfiberbilproduksjon i stor skala i Norge ha vært den første masse-produserte glassfiberbilen utenfor USA. Slik ville det seg dessverre ikke, og etter bare to års drift gikk bedriften til slutt konkurs i 1958. Kohl-Larsens store drøm om en produksjonsfabrikk som skulle ferdigstille 2000 biler i året ble knust. Etter at produksjonen ble iverksatt i 1956 ble det i alt laget kun fire biler, inkludert prototypen eller prøvevognen som de selv kalte den.
Norsk industrihistorie
Samtlige av de fire Troll-bilene som ble rullet ut i fra den lille fabrikken i Lunde eksisterer den dag i dag, og på Sørlandets Bilmesse har du nå altså selv mulighet til å bli bedre kjent med et av disse helt unike kjøretøyene. Bilene kan beskrives som en del av norsk industriell historie, og er med det altså ikke bare en skikkelig godbit for lidenskapelige bilentusiaster, det er en ordentlig perle for alle med et snev av interesse for Norges historie og vårt lands utvikling.
TEKNISKE DATA
Karosseri | ||||||||||||||
|
Motor og Drivverk | ||||||||||||||
|