Ladbar kraft og luksus
Jens P. Christensen, Agderposten MedierInteressen for ladbare hybrider blir ikke akkurat mindre etter at BMW slipper den luksuriøse og topputstyrte plug-in hybriden 530e iPerformance ut på norske veier. – Å kjøre denne bilen gir en helt unik følelse. Den er fantastisk, sprudler salgssjef Thomas Dybing hos Bavaria i Arendal. – Dessuten er jo denne bilen avgiftsvinner.
– Vi har allerede solgt de første 5-serie plug-in hybrid og jeg er ganske sikker på at mange kunder vil velge denne utsøkte, store modellen når de har fått sjanse til å prøvekjøre den, sier Dybling.
– BMW 5-serie er verdens mest populære business-sedan, og en foretrukket favoritt i Norge gjennom årtier.
Syvende generasjon 5-serie ble lansert i sedanutgave i februar og stasjonsvognen kom for noen uker siden. Plugin-hybriden BMW 530e iPerfomance gjør modellutvalget komplett.
Klasse, kraft og miljø
– På grunn av lavere avgifter får de som kjøper plug-in hybrid en topp utstyrt stor bil til en meget gunstig pris. De får topp klasse og masse kraft – og miljøaspektet i tillegg, sier salgssjefen.
530e iPerformance kombinerer 5-seriens karakteristiske egenskaper med muligheter for ren elektrisk kjøring i store deler av hverdagen.
Dette er den syvende plug-in hybriden BMW lanserer i Norge.
50 km elektrisk rekkevidde
Den elektriske rekkevidden til BMW 530e iPerformance strekker seg opp til 50 km, målt i NEDC-syklus. Det er klassens lengste elektriske rekkevidde. Om ønskelig kan bilen kjøres på ren elektrisk drift i opptil 140 km/t.
NEDC-syklusen gir et teoretisk forbruk på 0,19 liter på mila og et C02-utslipp på 44 g/km. Kjøre- og lademønster vil naturligvis påvirke det daglige forbruket og den elektriske rekkevidden.
0 til 100 på 6,2 sekunder
Under panseret sitter en firesylindret TwinTurbo-bensinmotor som yter 184 hk. Koblet sammen med den elektriske motoren på 70 kW, blir samlet effekt 252 hk med et dreiemoment på 420 Nm. Kreftene fordeles gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse. Akselerasjonen fra 0-100 kmt/t gjøres unna på 6,2 sekunder og toppfarten nås ved 235 km/t.
Høyspenningsbatteriet er plassert under baksetet og har en kapasitet på 9,2 kWt. Plassering av batteriet gjør det mulig å utnytte bagasjerommet slik at lastevolumet blir på 410 liter med et helt flatt gulv.
Batteriet kan fullades på mindre enn 5 timer gjennom en vanlig husholdningskontakt, og på under 3 timer ved lading på 3,7 kW.
Lastet med utstyr
Prisen på nye BMW 530e iPerformance begynner på 538.000. Da er bilen ladet med både kraft og utstyr. BMW 530e iPerformance har nemlig mer standardutstyr enn de andre modellvariantene i den nye 5-serien.
Det utvidede standardutstyret, til en verdi av over 40.000 kroner inkluderer blant annet navigasjonssystem Professional med en rekke online-tjenester, parkeringsassistent med ryggekamera, rattvarme, 2-soners klimaautomatikk, blåtann-forberedelse og kollisjonssikkerhetssystemet Active Protection.
Luksus og kjøreglede
Nye BMW 5-serie kombinerer luksusen fra BMW 7-serie med den kjente kjøregleden til BMW 3-serie. Den nye generasjonen BMW 5-serie er en bil med mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et utpreget luksuriøst og sportslig preg.
Salgssjef Dybing poengterer at 5-serie plug-in hybrid i tillegg til alle avgifts-, utstyrs- og kraftfortrinnene også er en fremragende familiebil.
– God plass innebærer bl.a. at det er plass til tre barneseter ved siden av hverandre i baksetet, sier han.