Ladbar nyhet med solcelletak
Jens P. Christensen, Agderposten MedierMed 20 års hybrid-suksess lanserer Toyota nye Prius Plug-in Hybrid med en rekke sofistikerte teknologiske nyvinninger – blant annet solcelle-glasstak som gir økt elektrisk rekkevidde! En helt spesiell og fantastisk spennende bil, konstaterer salgssjef Johan Fredrik Grønlie.
Toyota har produsert hybridbiler siden 1997 og var først i verden med å tilby Plug-in hybrid teknologi. Eller som salgssjefen hos Toyota Arendal sier med glimt i øyekroken:
– Toyota er ferdig med videregående, mens konkurrentene såvidt er kommet i gang på barneskolen...
Nye Prius Plug-in Hybrid som har Norges-premiére denne uken, har en rekke sofistikerte teknologiske nyvinninger, inkludert en Dual Motor EV-drift, et batterivarmesystem og to verdensnyheter – et solcelleglasstak som gir økt elektrisk rekkevidde, samt et klimaanlegg med gassinjeksjons-varmepumpe.
Den elektriske rekkevidden er mer enn doblet til over 50 km og maksimal elektrisk hastighet er økt fra 85 til 135 km/t. Den nye Prius Plug-in Hybrid representerer et stort sprang fremover gjennom bedre effektivitet, kjøreegenskaper, innovasjon og design.
To biler i én
I hjertet av den nye Prius Plug-in Hybrid finner vi den siste generasjon av Toyotas avanserte Plug-in teknologi. Den skaper to biler i én: En enda mer sofistikert fullhybrid, samt muligheten til å kjøre elektrisk mer enn dobbelt så langt som forrige generasjon.
Det store litium-ion batteriet er plassert under bagasjerommet og er avgjørende for å gi bilen en betydelig lengre elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. Batteristørrelsen er økt fra 87 til 145 liter, mens energikapasiteten er doblet, fra 4.4 til 8.8 kWt og har en vekt på 120 kg, kun 50% mer enn forgjengeren.
Økt ladeeffekt
En annen verdensnyhet er klimaanlegget som nå drives av en gassinjeksjons-varmepumpe, som vil gi varme til kupéen i temperaturer ned til -10 grader uten å starte bensinmotoren, og således er således med på å sikre god elektrisk rekkevidden på vinterstid.
Ladeeffekten er økt fra 2 til 3.3 kW, og batteriet kan lades inntil 65 prosent raskere; på bare 2 timer når man benytter Type II Mode III Mennekes kontakt, og 3 timer og 10 minutter ved å bruke en standard kontakt. Ladeprosessen er nå programmerbare på ukentlig eller daglig basis, og inkluderer muligheten til å samtidig lade og kjøle
I tillegg har nye Prius Plug-in Hybrid nedre grill som automatisk åpner eller lukker seg for å optimalisere luftflyt inn i motorrommet, og for å redusere luftmotstanden.
Solcellepanel
Taket på nye Toyota PHV kan leveres med et stort solcellepanel som generer strøm som kan lade hybridbatteriet.
Når bilen er parkert (men ikke når den lades fra strømnettet) vil solcellene lade et dedikert batteri, som når det er fulladet vil pumpe lading til hybridbatteriet.
Mens man kjører vil solcellene lade 12-volts batteriet og vil således bidra til redusert energiforbruk for hovedbatteriet. Lading fra solen kan øke den elektriske rekkevidden med opptil 5 km per dag, tilsvarende ca. 1000 km på et år.
Multi-LED hovedlys reduserer også energibruk, mens en CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) bakluke – verdens første for en masseprodusert produksjonsbil – reduserer vekten ytterligere og forbedrer bilens effektivitet.
Den nye Prius Plug-in Hybrid drar også nytte av en trådløs lademulighet, et stort head-up display i farge, en ny parkeringsassistent (S-IPA) og et forbedret Toyota Safety Sense system som får funksjoner nytt for Toyota PHV: Kollisjonsvern med fotgjengergjenkjenning og adaptiv fartsholder som kan bringe bilen til stillestående hvis nødvendig.