Macho-bil med kraft og komfort
Jens P. Christensen, Agderposten MedierNye Navara er her. Muskuløs, robust og tøff. Full av toppmoderne teknologi, kjørekomfort som i en moderne SUV – og akkurat passe macho. Ingen tvil om at Årets Pickup vil bli mottatt med begeistring av dem som trenger en bil som tåler det meste.
Nissan Navara er et begrep blant dem som krever mye ytelse, kraft og fremkommelighet av sin bil. Siden Nissan produserte sin første pickup i 1935 er det solgt over 14 millioner av denne typen i 180 land. Tolvte generasjon Navara som nå ruller på norske vårveier er derfor en pickup som setter ny standard for raffinement, ytelse, praktiske funksjoner og driftskostnader, i følge produsenten.
Prisgunstig
– Dessuten er det hyggelig å konstatere at nye Navara er prisgunstig, sier Fredrik Krabbe-Knudsen hos Gromstad Motor.
– Lave CO2 verdier gir gunstige avgiftsutslag og det innebærer at prisen starter på 344.700.
Nissan-salgssjefen poengterer at nye Navara har enda bedre komfort samtidig som offroad-egenskapene, holdbarheten og lastekapasiteten er om mulig enda bedre enn tidligere.
– Komfort og teknologi er som i en moderne SUV og trekkraften er på spreke 3,5 tonn, sier han.
Fokus på kjøreegenskaper
Under utviklingen av nye Nissan Navara har hovedfokuset vært bedre komfort og mer raffinement samtidig som de anerkjente offroad-egenskapene, holdbarheten og lastekapasiteten ble opprettholdt. Nye Nissan Navara Double Cab har ved hjelp av et helt nyutviklet 5-link springfjærbasert bakhjulsoppheng, fått personbilkarakter hva gjelder kjøreegenskaper.
Og det uten at det går på bekostning av de anerkjente terrengegenskapene. Modellen er også 20 kg lettere enn den forrige bladfjærversjonen. Og nye Navara er selvfølgelig like kapabel på som utenfor veien. Firehjulsdriften leverer solid trekkraft under røffe kjøreforhold.
Teknologi
I et segment som tradisjonelt sett har vært senere ute med å tilpasse seg de nyeste komfort- og sikkerhetsfunksjonene, setter denne pickupen ny standard for rimelig teknologi i bilen. Around View Monitor (AVM) og nødbremsing (FEB) er unikt på pickup-markedet. Electronic Limited Slip Differential (eLSD) er helt nytt på Navara, og er utviklet for å gi tryggere og mer stabil kjøring.
Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper inkluderer cruisekontroll, Hill Descent Control (HDC), Hill Start Assist (HSA), nøkkelfri inngang, ryggekamera og parkeringssensorer.
Ledende drivstofføkonomi
Nissan Navara er designet og produsert på Nissans anlegg i Barcelona og tilpasset det europeiske markedet. Navara King Cab og Double Cab er designet for å levere en solid, men allikevel sportslig stil. Nissans pasjon for dristig design, høy kvalitet og god funsksjonalitet er også vektlagt i utviklingen av den nye modellen.
Navara 4X4 sin nye 2,3 liters dCi-motor er opptil 24 % mer effektiv enn forrige generasjon med klasseledende drivstofføkonomi. Motoren er tilgjengelig i to versjoner – 160 hk og 190 hk – og for første gang i dette segmentet leveres det nå en motor med twin turbo.
Takket være forbedret drivstofforbruk vil eierne dra nytte av lavere driftskostnader og reduserte CO2-utslipp.
Nye Nissan Navara har fire ulike utstyrsnivåer: Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna. Modellen tilbyr en høy grad av standardutstyr: syv kollisjonsputer inkludert gardinkollisjonsputer og kollisjonspute for førerens knær, elektronisk differensialsperre og en lang rekke elektroniske hjelpefunksjoner..