Majestetisk luksus-SUV
Jens P. Christensen, Agderposten MedierEn majestetisk luksus-SUV. Et råbarskt flaggskip. Nye Audi Q7 er her, med all den komfort og avanserte teknologi som kresne entusiaster i millionklassen ønsker seg – og litt til. Hva med firehjulsstyring og tilhengerassistent? Eller syklist-radar og køassistent?
Det er ni år siden Audis største SUV ble lansert. Den nye modellen er ruvende, men litt mindre enn forgjengeren. Dessuten er Q7 blitt 325 kilo lettere. Men samtidig har den fått enda mer plass innvendig.
Det betyr selvsagt enda noen hakk høyere komfort, enda bedre kjøreegenskaper og ikke minst lavere driftsutgifter og redusert CO2-utslipp med 28 prosent.
Bilen som har alt
– Dette er bilen som har alt. Dessuten bemerker de som har sett den at den er blitt enda flottere, sier salgssjef Kai Sillerud, som naturlig nok er svært begeistret for nyheten.
– Det er en nydelig bil som kommer til å hevde seg godt i det tøffe markedet for store, eksklusive SUV’er, sier han.
Nye Q7 har permanent firehjulsdrift og kan leveres som både 5-seter og 7-seter. De to ekstra setene er elektronisk nedsankbare og adkomsten er meget smart. Man feller ned ryggen på setet på annen seterad og vipper så hele setet enkelt opp.
Det hotteste ekstrautstyret
Utstyrt med en 272 hestekrefters V6 dieselmotor starter prisen på nye Q7 på 951.500. Alternativet er en 333 hestekrefters V6 bensinmotor. Neste år kommer luksus-SUV’en som ladbar hybrid med 400 hk.
Salgssjef Sillerud bekrefter at kunder som kjøper en bil i denne klassen vil ha mye av det hotteste ekstrautstyret, og da runder prisen kjapt millionen.
Standardutstyr i nye Q7 er blant annet seter i delskinn, elektrisk justerbare forseter, xenon plus med LED-kjørelys, elektrisk bakluke, 18 toms aluminiumsfelger, DAB +, bluetooth-tilkobling, multifunkjonsratt, og lengdejustering av baksetet. quattro permanent firehjulsdrift, tiptronic automatgir og nødbrems er også standard på alle motoriseringer.
4-hjulsstyring og hengerassist
Ekstrautstyr i den nye Q7 er et såkalt firehjulsstyring-system. I høyere hastigheter svinger bakhjulene likt med forhjulene for mer stabile kjøreegenskaper. I lavere hastigheter svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene. Dette reduserer svingradiusen med en hel meter, ifølge Audi.
Og naturligvis har Audi-kontruktørene mer elekronisk snadder å by på. Blant nyhetene på listen over ekstrautstyr er en tilhenger-assistent.
Den sørger for at mange pinlige øyeblikk kan unngås ved at bilen selv styrer og parkerer tilhengeren i akkurat den posisjonen føreren stiller inn!
Køssistent og syklistradar
I tillegg kommer en adaptiv cruise control med kø-assistent, som opptil 60 km/t foretar korrigerende inngrep for å holde bilen innenfor kjørefeltet uten at føreren selv må styre bilen.
En annen snedig nyhet er et radarsystem som registrerer biler eller syklister i nærheten av bilen for å varsle føreren mot faren for ulykker når man åpner døren.
Ellers består ekstrautstyrslisten av blant annet adaptiv luftfjæring, virtual cockpit som i Audi TT, navigasjon med Google Earth/Google Street View, Matrix LED-lysteknologi og 3D-lydanlegg fra Bang & Olufsen.
--