Mer sporty og mer teknologi
Tore Myrberg, Agderposten MedierDet er mye å like når Kia lanserer tredje generasjon med Ceed. For ikke bare har bilden et mer sporty utseende og er klasseledende med sin teknologi, den har utrolig god plass til bagasjen også.
Den første forandringen som skal nevnes er imidlertid av det lille slaget. For det som var cee’d har nå blitt til Ceed.
– Vi har fjernet apostrofen, og tydeliggjort at bilen er produsert for Europa. Ceed står for Community og Europa, European Design, forteller Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen på Stoa.
God plass
Den nye Kia Ceed er lavere enn forgjengeren. I tillegg har den blitt bredere.
– Den har fått en del av det nye sportsdesignet til Kia. VI kaller det Stinger-DNA. Samtidig har den fått forbedrede kjøreegenskaper. Og det er ikke mine ord, men det motorjournalistene som har prøvd den sier. De sier faktisk at kjøreegenskapene er kraftig forbedret.
I tillegg har den et bagasjerom som gjør bilen familievennlig.
– Det er kombien som er ute nå, men i august kommer stasjonsvognen. Det som er gøy med den er at den har 625 liters bagasjerom, noe som er klassens største. Det er nesten like stort som de største i klassen over. Og med baksetene nedfelt øker plassen til 1694 liter. Vi vet at det er stasjonsvogner som selger best, og bagasjeplassen er en av grunnene til at vi tror vi vil selge mye av Ceed på Sørlandet.

For de som liker teknologi lyder det nok som musikk i ørene at nye Ceed tar Kia til et nytt nivå på mange områder.
– Det viktigste er at den er tilrettelagt for å være selvkjørende på nivå to. Det er samme nivået som Tesla. Og den kommer med sikkerhetssystemer ingen andre biler i klassen har, sier Zeiffert.
Her finner man automatisk nødbrems med de nyeste gjenkjenningssystemene som blant annet gjenkjenner en mulig frontkollisjon og aktivt styrer bilen tilbake til egen fil.
– Lane Following Assist trenger ikke kantlinjer en gang. Bare en kontrast. Og finner den ikke det, følger den bilen foran.
Av andre ting kan vi nevne blindsonevarsler, varsel for kryssende trafikk bak bilen, smart parkeringsassistent og fotgjengergjenkjenning med varsler for kollisjon.
Setter standarden
I følge Kia skal selvkjøringssystemet kunne brukes i fart mellom 0 og 130 km/t.
– Denne setter ny standard for Kia – foreløpig. Utover høsten vil det komme biler på løpende bånd med det samme systemet.
I tillegg er slike ting som full integrasjon av smarttelefon, automatiske lys og nøkkelfri inngang standard på nye Ceed.
– Det å få alt som er mulig på en Ceed, som jo er i C-segmentet i størrelse, er nyvinnende. Her er det et selvkjørende nivå med tilhørende sikkerhetssystemer ingen andre biler i klassen har, sier Zeiffert.
I det hele er det så mange elementer med bilen, at salgssjefen hos Bertel O. Steen håper folk kommer for å se det hele med egne øyne framfor kun å bli forklart nyvinningene.

Det som kanskje kommer som en overraskelse for mange, er at Kia Ceed i første omgang kun kommer som bensin- eller dieselbil.
– Vi tror det fortsatt er et marked for bensin og diesel. Men, det er planlagt at Ceed skal komme som en pluginhybrid etter hvert.
De forrige utgavene av Ceed har vært en viktig bil i Europa for Kia. Med den nye utgaven på plass kan det nok være at markedet øker også her hjemme. For når stasjonsvognen kommer på plass over sommeren en gang, snakker vi om en liten familiebil som proppfull med teknologi.
– Ofte kjøper nordmenn familiebiler i klassen over, men her har du så stor bagasjeplass at jeg tror denne vil treffe en god del familier, avslutter Børre Zeiffert.