Ny Mazda2 - premium småbil
Av Jens P. Christensen, Agderposten MedierMazdas store, nye småbil har allerede høstet en rekke priser og utmerkelser. Nå er den klar for norske sommerveier.
– Det er helt naturlig at denne bilen får en rekke priser. Det er en usedvanlig elegant, romslig og velutstyrt bil. Ikke rart mange eksperter omtaler Mazda2 som en premium småbil, sier Mazda-forhandler Stig Rune Aasen, vel vitende om at konkurransen er beinhard og utvalget større enn noensinne i den klassen nyheten skal yppe seg.
– Men kunder som sett og opplevd bilen er i alle fall begeistret, sier Aasen, som opplever den rene vårslippet av Mazda-nyheter. Nye CX-5 er introdusert og i slutten av denne måneden kommer nyskapningen Mazda CX-3, som importør og forhandlere regner med blir en fulltreffer.
Svært god plass
Helt nye Mazda2 har samme interiør som vi først fikk se på Mazda3 med blant annet Active Driving Display, et pop-up display på dashbordet foran føreren. Mazda2 er først i klassen med en lignende informasjonsskjerm. Nye Mazda2 har også MZD Connect, Mazdas in-car connectivity system.
Kupeèn er bemerkelsesverdig romslig og komfortabel, spesielt for føreren, men Mazda2 har også meget god benplass bak, blant de største i klasse, understreker Aasen.
Motoralternativer
Under panseret finner vi fire forskjellige motorvarianter, deriblant en helt ny SKYACTIV-D 1.5 liters dieselmotor med 105 hk og med et maksimalt dreiemoment på 220 Nm. En motor som har et gjennomsnittlig drivstofforbruk på bare 3,4 l/100 km.
Nye Mazda 2 blir også tilgjengelig med SKYACTIV-G 1.5 liters bensinmotor i to forskjellige versjoner, med 75 eller 90 hestekrefter. Kraften overføres til forhjulene via fem- eller seks-trinns SKYACTIV-MT manuelle girkasser eller en seks-trinns automat girkasse, SKYACTIV-Drive. Alle girkassene er nyutviklede, kompakte og lette for å passe til Mazda2, men finnes allerede i andre versjoner i de nye Mazda-modellene, Mazda3, Mazda6 og Mazda CX-5.
Jinba Ittai-følelse
Nye Mazda2 har også SKYACTIV-Chassis med sportslige og direkte kjøreegenskaper som gir en følelse av Jinba Ittai, et japansk uttrykk for hest og rytter som blir til en enhet. SKYACTIV-Chassis er utviklet for å gi nye Mazda2 både høy komfort og stabile veiegenskaper.
Bilen er meget velutstyrt når det kommer til ny og moderne teknikk, ikke minst innenfor aktiv og passiv sikkerhet. Mazdas sikkerhetssystem i-ACTIVSENSE inkluderer i Mazda2 blant annet også Blind Spot Monitoring (BSM). Det er første gang vi ser dette sikkerhetssystemet på en Mazda i Europa.
Systemet hjelper føreren å holde oversikt over skjulte steder bak og ved siden av bilen, også ved rygging.
Nye Mazda2 veier i sin letteste versjon kun 970 kilo, til tross for at den har Mazdas unike og kraftige sikkerhetskarrosseri SKYACTIV-Body, som har en betydelig større og lettere del av ultralett høyfast stål.