Ny Skoda-SUV testes i Norge
Jens P. Christensen, Agderposten MedierHer er det første bildet av ŠKODA KODIAQ som kommer på markedet i til våren.
KODIAQ er den første bilen i ŠKODAs nye SUV-satsing, og vil være merkets første bil i en stadig voksende klasse for store SUV-er. Nylig var den i Skodje i Møre og Romsdal for testing, og samtidig ble det tatt de første offisielle bildene av bilen.
Den 4,7 meter lange SUV-en er en all-rounder som kan by på det største bagasjerommet i klassen med 680 liter og opptil 2065 liter med nedfelte seter.
Simply clever
Det er også mulighet for en tredje seterad og en rekke praktiske løsninger som til sammen gjør at den lever opp til ŠKODAs motto – Simply Clever. KODIAQ skal også være klasseledende på infotainment-systemer.
Toppversjonene Columbus og Amundsen, som har en rekke funksjoner som styres fra touchskjermene, kommer med mulighet for Wi-Fi-hotspot, og Columbus-systemet kan også leveres med en LTE-modul som sikrer lynraskt internett i bilen.
Nye assistentsystemer
KODIAQ vil også få en rekke nye assistentsystemer som skal gjøre bilturen sikrere og mer komfortabel. Area View-kameraene er nytt for ŠKODA og gjør at du kan se hele bilens nære omgivelser på skjermen.
Tow Assist-systemet hjelper deg også å rygge med tilhenger. Parkeringssensoren med bremsefunksjon er også ny, og gjør at bilen bremser automatisk når den oppdager en hindring.
Fem motorvalg
Når ŠKODA KODIAQ kommer på markedet i begynnelsen av 2017 vil det være fem forskjellige motorer å velge mellom: To TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer. Den kraftigste bensinmotoren er en 2,0 TSI som yter 180 hester og sikrer en dynamisk kjøreopplevelse. Utstrakt bruk av høystyrke-stål gir vektbesparelser som sørger for at ŠKODA KODIAQ er drivstoffgjerrig uavhengig av motoriseringen.
Bilen leveres med både manuell girkasse og en automatisk DSG-girkasse. Både forhjuls- og firehjulsdrevne varianter vil være tilgjengelig.
Den tsjekkiske SUV-en takler alle slags veier på en komfortabel måte samtidig som den leverer dynamiske kjøreegenskaper.
Ved hjelp av Driving Mode Select-systemet og det nye Dynamic Chassis Control-systemet (DCC) kan man konfigurere styring, gassrespons, girkasse og dempere i flere forskjellige modi. Ved kjøring i tøft terreng vil en egen offroad-modus sørge for at alle de relevante systemene justerer seg automatisk til offroad-kjøring.
– Vi ser frem til lanseringen av KODIAQ og ŠKODAs inntreden i segmentet for store SUV-er. Vi er overbevist om at dette er en bil som vil passe det norske markedet utmerket, sier ŠKODA -direktør Kai Robert Solheim.