Ny attraktiv tiger-SUV
Jens P. Christensen, Agderposten MedierVolkswagens nye tiger-SUV er endelig på sørlandsveiene. Nye Tiguan er ny fra innerst til ytterst og spekket med ny teknologi og den er større og lettere enn forgjengeren.
Tiguan er et ambisiøst navn. Kompakt-SUVen er oppkalt etter to eksotiske dyr, tiger og iguan, og med den kombinasjonen vil den tyske produsenten overføre dyrenes egenskaper til bilen. Tigerens eleganse og dynamikk – og iguanens gode klatreevner.
Nå er Tiguan her i helt ny utgave. Vesentlig større enn forgjengeren og spekket med tekniske innovasjoner. Ikke rart salgssjef Lars Gommerud er ganske sikker på at den nye utgaven vil bli en storselger denne sommeren.
– Interessen for nye Tiguan har vært veldig stor allerede før lanseringen denne uken. Vi har hatt et svært bra forhåndssalg, og når kundene nå kan oppleve bilen og prøvekjøre den, vil interessen helt sikkert øke ytterligere noen hakk, sier han.
Forhjulstrekk også
Gommerud er rimelig sikker på at de fleste Tiguan-kjøperne vil velge dieselmotor og firehjulstrekk, men tror også den nye versjonen med forhjulstrekk vil slå godt an, ikke minst på grunn av prisen. Forhjulstrekk i kombinasjon med DSG-automatgir vil være et attraktivt altenativ for mange.
Den nye Volkswagen Tiguan er også den første SUV‘en fra Volkswagen Group som er basert på den såkalte MQB-plattformen, en fremtidsrettet plattform som brukes av en rekke biler fra Volkswagen Group.
MQB-plattformen forbedrer alle aspekter ved Tiguan. Designet er sporty og vekten er redusert med 50 kg i forhold til forrige modell med Euro 5-motorene.
Lettere og større
Også motorene er nye og mer drivstoffvennlige enn tidligere. Et bredt spekter av åtte motorer tilbys med alt fra 115 til 240 hestekrefter.
Selv om motorene er kraftigere, er de opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive enn Euro 5-motorene i forrige modell.
Det nye systemet med 4MOTION Active Control gjør det også enklere enn noensinne å tilpasse firehjulstrekksystemet til underlaget. Bilen er også konstruert for tilhengervekt på inntil 2500 kg, og tilbys selvfølgelig med Trailer Assist, det nye tilhengerassistentsystemet.
Assistentsystemer som Front Assist med City nødbrems, adaptiv cruise control og Lane Assist kjørefeltassistent er standard. Andre innovasjoner innebærer blant annet Active Info Display og Head-up display, Google Street View, trafikkinformasjon og informasjon om ledige parkeringsplasser. App Connect er standard i Norge og gjør at du kan speile innholdet fra din smarttelefon på bilens infotainmentskjerm.
«Designrevolusjon»
Volkswagen hevder at nye Tiguan er en revolusjon når det kommer til designet. Intet mindre. Den har en visuell profil som skiller den fra sine konkurrenter, og linjer som skaper en harmoni mellom interiøret og eksteriøret, heter det i VW-omtalen.
Nye Tiguan er større enn forgjengeren. Bilen er 6 centimeter lenger, akselavstanden er forlenget med 7,7 centimeter og den er 3 centimeter bredere enn tidligere. Samtidig er bilen 3,3 centimeter lavere enn før, noe som er med på å gjøre den nye modellen både mer dynamisk og aerodynamisk med redusert luftmotstand.
Fotgjengerbestkyttelse
Fronten er også markant med en bred grill, full-LED frontlykter og - avhengig av utstyrslinje - en kromlist på tvers over frontlyktene.
Panseret er høyere enn tidligere, og tornadolinjen over dørhåndtakene bekrefter bilens tøffe karakter. Linjen går også gjennom LED-lyktene bak på bilen og forsterker både aerodynamikken og det tøffe designet.
Bilen er også designet for å være så skånsom som mulig med sine omgivelser. Dette innebærer fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser, standardutstyr i Norge, hvor en mekanisme hever panseret hvis en fotgjenger eller syklist kommer i kontakt med dette ved en kollisjon.
--