Ny i3 med lengst rekkevidde
Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier100 års jubilanten BMW lanserer i disse dager elbilen i3 med markedets lengste rekkevidde.
Modellen leveres med et oppgradert batteri, som ifølge NEDC-syklusen vil øke rekkevidden med over 50 prosent. Det tilsvarer inntil 300 kilometer, mot dagens utgave som har en rekkevidde på inntil 190 kilometer i henhold til NEDC-normen.
Selv ved utfordrende vær- og kjøreforhold og med utstrakt bruk av air condition vil rekkevidden være opptil 200 kilometer ved fulladet batteri. Nye BMW i3 har et oppgradert batteri på 94 ampere og en kapasitet på 33 kWh. Motoren yter 170 hk/125 kW og går fra 0 til 100 km/t på kun 7,3 sekunder.
– Med nye BMW i3 tilbyr vi lengst rekkevidde i klassen av kompakte elbiler. Med tanke på at prisen starter på kr 262.500, har vi store forventnininger til at svært mange vil sikre seg nye BMW i3, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Prisbelønt publikumsfavoritt
Kun to år etter lansering har BMW i3 etablert seg som en publikumsfavoritt over hele verden. I Norge er BMW i3 den mest solgte BMW-modellen og mer enn 80 prosent av de som kjøper BMW i3 på verdensbasis, blir BMW-kunder for første gang.
BMW i-serien har satt helt nye bransjestandarder for bærekraft og miljø fra produksjonsprosess via utslippsfri bruk til resirkulering mot slutten av livssyklusen.
Både BMW i3 og BMW i8 har mottatt en rekke innovasjons- og miljøpriser, blant annet for sin lettvektskonstruksjon, bærekraftighet, kjøreegenskaper og design.
Lanseres som plug-in hybrid
Første generasjon BMW i3 med 60 ampere batteri vil fortsatt inngå som en del av modellserien. Både helt nye BMW i3 (94 A) og BMW i3 (60 A) blir også tilgjengelig som plug-in hybridmodeller, med en utvidet rekkevidde på opptil 150 kilometer.
BMW i3 plug-in hybrid-modellene har en 2-sylindret «hjelpemotor» på 0,6 liter, som utelukkende lader batteriene. Det er ingen direktekobling til drivlinjen. Hele systemet er automatisk, og hjelpemotoren aktiveres ved lavt batterinivå.
Økt ladekapasitet
Nye BMW i3 er utstyrt med en oppgradert ladeløsning. Med trefase kontakt og inntil 11 kW kapasitet er nye BMW i3 (94 A) fulladet på under tre timer, som er den samme tiden som for dagens BMW i3 (60 A).
For kunder som eier en BMW i3 (60 A) vil det være mulig å oppgradere batteriet og få økt rekkevidde. Oppgraderingen er estimert til å koste rundt 7000 Euro, pluss moms og montering. Norsk pris for oppgradering av batteri er ikke klar.
Nye farger og design
Nye BMW i3 blir tilgjengelig med Protonic Blue metallic, som inntil nå har vært forbeholdt BMW i8. Den blir også tilgjengelig i to lakkfarger (Capparis White og Fluid Black) og tre metallic lakkfarger (Mineral Grey, Platin Silver og Ionic Silver).
Interiøret kommer i fire forskjellige varianter der blant annet utstyrsvarianten Suite nå kan leveres i mørk eik.
Materialene er en kombinasjon av naturlig behandlet lær, tre og ull, i tillegg til andre resirkulerbare materialer som bidrar til bilens miljøvennlige premiumpreg.
Nye BMW i3 kan leveres med Driving Assistant Plus, som inkluderer kamerabasert cruise control med Stop&GO-funksjon, køassistent, informasjon om fartsgrensen der du kjører, fotgjenger- og kollisjonsvarsler med automatisk bremsefunksjon og proaktiv kjøreassistent.
Nye BMW i3 koster fra kr 262.500 og er klar for bestilling. De første bilene vil bli levert i august.