Ny og kul hybrid Swift på alle fire
Jens P. Christensen, Agderposten MedierSuzuki Swift har vært en av Norges mest populære kompaktbiler i årevis. Nå er tredje generasjon her – enda kulere, sprekere og med enda høyere utstyrsnivå. Firehjulsdrift er en selvfølge. Og med hybrid drivlinje og gunstig pris er dette en av vårens mest attraktive nyhet.
– Helt perfekt, sier salgssjef Jan Erik Stiansen hos RSA BIL i Arendal, som kan bekrefte at kundene faller for nye Swift ved første blikk.
– Firehjulstrekk er et kjempepluss i konkurransen med andre merker. Når vi også kan tilby en spennende og økonomisk gunstig hybridmotor snakker vi virkelig om en tidsriktig bil, sier han.
Swift har vært en internasjonal braksuksess med 5,3 millioner solgte eksemplarer hittil. Tredje generasjon leveres både med forhjulsdrift og firehjulsdrift, men i Norge er det bare 4X4 som gjelder. Firehjulsdrift er selv kjennetegnet på Suzuki-suksessen i Norge.
Den nye utgaven har fått et enda mer sporty og elegant utseende. Akselavstanden er økt med et par centimeter, samtidig som bilen er blitt én centimeter kortere. Swift’en er også blitt bredere og lavere, noe som påvirker inntrykket av en kul, praktisk og moderne bil.
Dessuten er det et solid pluss at nye Swift er lett og morsom å kjøre – og oversiktlig og enkel å parkere.
Masse utstyr
Nye Swift Hybrid er like velutstyrt som langt dyrere biler. Med bl.a. LED nær- og fjernlys med automatisk dimmer, adaptiv cruise control og Radar og Dual Sensor Support inkludert i prisen sammen med Suzukis velkjente firehjulstrekksystem, er man godt rustet for de fleste utfordringer.
I tillegg tilbys en omfattende utstyrs-pakke til en svært gunstig introduksjonspris.
Denne omfattende pakken innholder bl.a. vingle-, søvn- og filvarsler, ryggekamera, følg-meg-hjem lys, Dual Sensor Brake Support, skinn multifunksjonsratt, mediepakke med DAB+, navigasjon, bluetooth og USB, smarttelefon link og Hill Hold Control, for å nevne noe.
Vi er rimelig sikre på at de som kjøper en Swift Hybrid får med seg seg «heile pakka».
Hybrid drivlinje
Under panseret jobber en 1,2-liters bensinmotor som yter 90 hestekrefter med støtte fra en el-generator som bidrar med litt drahjelp under høy belastning, og som reduserer forbruket til 0,45 liter per mil (101 gram CO2 per kilometer).
Et lite litiumion-batteri på 0,37 kilowattimer lagrer regenerert energi underveis, som altså kan gi et lite ekstra skyv ved behov, i tillegg til å forsyne elektriske komponenter ombord med strøm.
God plass
Nye Swift Hybrid 4X4 er stor nok for de fleste. Fire voksne sitter godt i bilen, men overraskende god benplass til langbente i baksetet.
Førermiljøet er oversiktlig og praktisk, med instrumentene fornuftig plassert rundt skjermen som gir alle nødvendige informasjoner under kjøreturen.
Prisen på Swift Hybrid skremmer ingen. Den sporty firehjulstrekkeren har en startpris på 224.900.
--