Nye Golf GTE med enda mer kjøreglede
Jens P. Christensen, Agderposten MedierFor tre år siden hadde den ladbare hybrid-varianten av Norges mest solgte bil det siste tiåret uoffsiell verdenspremiére under Arendalsuka. Nå lanseres populære Golf GTE i ny, oppgradert utgave. Det betyr enda morsommere kjøreopplevelser for dem som satser på en ladbar bilhverdag.
– Vi har solgt veldig mange Golf GTE siden den kom på markedet for to år siden. De som har kjøpt GTE erer VW-salgssjef Lars Gommerud, kjempefornøyde. Med en ny og oppgradert utgave er jeg sikker på at populariteten vil øke ytterligere noen hakk, som har en kort, men megetsigende karakteristikk av nyheten:
– Nye Golf GTE er utrolig morsom å kjøre!
Ladbar hybrid-teknologi har både miljømessige og økonomiske plussider, men det er et faktum at kombinasjonen av turboladet bensinmotor og elektrisk motor gir plug-in hybrid biler superkrefter. Motorutrustningen i den ferske utgaven av Golf GTE har en maksimal effekt på 204 hk. Det betyr rett og slett ganske morsomme kjøreopplevelser.
Superkrefter
Den effektive teknologien for ladbare hybrider sørger for at kreftene utnyttes på best mulig måte. De to motorene kan brukes på ulike måter, slik at motordriften alltid er perfekt tilpasset kjøresituasjonen.
Vil man ha mer sportsbil kan for eksempel trykke på den en knapp i midtkonsollen som Gommerud kaller «moroknappen». GTE-knappen, som den formelt heter i VW-språket, forbinder begge motorene. Dermed sprinter GTE’en fra 0 til 100 km/t på kun 7,6 sekunder.
På den annen side har nye Golf GTE en rekkevidde på inntil 50 km rent elektrisk med fulladet batteri, og imponerer med en total rekkevidde på 939 km. Derfor fungerer GTE godt som en ren elbil ved bykjøring, og økonomisk hybridbil ved langkjøring.
Sporty og elegant
Den ladbare hybridbilen Golf GTE er veldig smidig og svært elegant. Både den strømlinjeformede fronten og den sportslige bakparten understreker det dynamiske uttrykket.
Man er aldri i tvil om at en Golf er en Golf, men små design- og dekorgrep skaper nye uttrykk. Fronten på nye GTE, med lukket grill og blå dekorstriper, skal illustrere at plug-in hybriden er en smidig og aerodynamisk bil. Den blå dekorlisten som fortsetter inn de dynamiske LED-hovedlyktene, matcher Volkswagen-emblemet som dekker ladekontakten i fronten.
Både de C-formede kjørelysene i støtfangeren og alle de andre LED-komponentene har lang levetid og lavt strømforbruk. De markante sideskjørtene på Volkswagen Golf GTE får det til å se ut som om bilen ligger lavt på veien.
LED med «dagslys»
Energibesparelser er en viktig del av tanken bak GTE. Derfor brukes avanserte LED-pærer med høy lyseffekt og lavt strømforbruk. Sammenlignet med vanlige lyspærer, som produserer mye varmeenergi i forhold til lysenergi, er LED-pærer et alternativ som sparer mye energi. Dessuten har LED-pærer lengre levetid.
Lyset fra LED-hovedlyktene har omtrent samme farge som dagslys. Det er svært behagelig, samtidig som det lyser opp veien effektivt.
Moroknapp for maks effekt
Som nevnt får man maksimal effekt av bilens iboende krefter med et trykk på GTE-knappen. Man trenger i det hele tatt bare enkle knappetrykk for å velge ren elektrisk kjøring eller en kombinasjon av elektromotor og forbrenningsmotor. I GTE-modus kombineres kraften fra begge motorene, slik at du får ekstra høyt dreiemoment. Ved å kombinere elektromotoren og TSI-motoren med direkte bensininnsprøytning får du en ekstra «boost» – og den typiske motorlyden som ikke er til å ta feil av.
Det er heller ikke uvanlig å høre gledeshyl fra føreren, meldes det fra VW-leiren…