Nye IONIQ hos Mobile Arendal!
Hans Vidar Levinsen, Agderposten MedierHyundai var relativt tidlig ute med sin IONIQ, som man kunne få som hybrid, ladbar hybrid og elbil. Det har spesielt vært elbilen som har vært den ekstra populære av de tre variantene. Derfor har Hyundai Norge nå valgt å ta inn den nye ladbare hybriden sammen med den nye elbilen, og dermed kutte ut hybriden med bakgrunn i salgstall og miljøgevinsten som ladbare biler har.
Lenger rekkevidde
Den ladbare hybriden har fått en WLTP-rekkevidde på 52 km på elektrisk drift, og elbilen har fått en WLTP-rekkevidde på 311km.
Magnar Hovatn hos Mobile Arendal forteller at det er noen Hyundai IONIQ av forrige versjon igjen på det norske lageret som man kan få tak i til ekstra gunstig kampanjepris dersom man ikke er avhengig av den lenger rekkevidden i den nye elbilen.
WLTP er den nye målenormen som kom etter NEDC, som gir resultater som er noe nærmere det man opplever i virkeligheten, men som naturlig nok ikke tar høyde for frost og folk med hard gassfot.
Hyundai IONIQ er kjent i elbilmiljøet som en bil med lavt forbruk, og ettersom man betaler for hvor mye strøm man lader bilen med vil lavt strømforbruk gi lave kostnader til kjøringen.
Den elektriske motoren er på 136hk og leverer 295NM i dreiemoment.
Forbedringer
I tillegg til lenger rekkevidde har nye IONIQ nå full LED lys, og den har også automatisk fjernlys, slik at du slipper å slå fjernlys av og på ved møtende trafikk. Bilen passer på at ingen blendes.
Nye IONIQ har også fått en app der man kan se ladetilstanden på bilen, om dører er åpne eller låst, man kan sette igang bilens klimaanlegg og mye annet som kan være praktisk å gjøre når det er avstand mellom brukeren av bilen og bilen.
I førermiljøet er noe av det mest iøyenfallende den nye flotte infotainmentskjermen på 10,25 tommer, samt det pianolakkerte området med trykkfølsom overflate i forbindelse med klimaanlegget i bilen.
Den nye instrumentskjermen på 7 tommer er også klarere og mer moderne enn før, noe som gir føreren en solid visuell oppgradering.
Hyggelig pris
Prisene på nye Hyundai IONIQ Electric starter på 282 900, så legger de aller fleste på en teknikkpakke til kr 25 000. Vil man ha ventilerte skinnseter med både oppvarming og avkjøling, så får man det for kr 10 000. Soltak koster 10 000 og metallic lakk 5 900. Da er det bare vinterdekk igjen, og kjøper man dem sammen med bilen får man momsfradrag for dem også.
Den ladbare hybriden starter på kr 311 900, og har de samme prisene på tilleggsproduktene man kan velge som elbilen har.
God leveringskapasitet
De fleste bilene som kommer nå før jul er allerede solgt, men om man er rask kan man kanskje rekke å få seg en ny IONIQ før jul.
Hyundai Norge har sikret seg gode leveranser fremover, og om man ikke er så rask med bestillingen som de aller raskeste, kan man likevel få bil like over nyttår.