Outlander-suksess
Jens P. Christensen, Agderposten MedierMitsubishi Outlander er i skuddet. Faktisk var det bare urokkelige Golf som solgte bedre enn den populære SUV’en i Aust-Agder i fjor.
– Veldig gøy, men i grunnen ikke spesielt overraskende. Outlander er en stor, velutstyrt famiiebil som har slått veldig godt an som ladbar hybrid med firehjulstrekk, sier daglig leder Jarl Helge Venemyr hos Auto-Car.
Han forteller at 7 av 10 kunder som kjøpte Outlander i fjor valgte PHEV-utgaven.
– Dessuten er Outlander svært prisgunstig. Bruker man den ladbare hybriden fornuftig er den usedvanlig billig i drift. Outlander har også svært høy annenhåndsverdi.
Ladbare hybrider i skuddet
– Vi får veldig positive tilbakemeldinger fra fornøyde Outlander-kunder, sier han
Salget av ladbare hybrider tok helt av i fjor, og Mitsubishi Outlander PHEV var på Norgestoppen gjennom hele året. Modellen var verdens første ladbare hybrid SUV da den ble lansert tidlig i 2014, og selv om den har fått mange konkurrenter etter hvert beholder den plassen på pallen.
Jarl Helge Venemyr og hans kollega Bjørn Øyvind Hoff forteller om mange spørsmål fra kundene om teknologien.
– Vi slår enkelt fast at en ladbare hybrid er akkurat like enkel å kjøre som en «vanlig» bil. Systemet er helt idiotsikkert, og er du rimelig påpasselig med å lade, er du sikret veldig billig bilbruk. Å fullade batteriet koster ikke mer enn en tier. Alt du trenger er en vanlig 10A stikkontakt, og det har jo alle, sier Hoff.
202 HK tilgjengelig
Rekkevidde med ren elektrisk fremdrift er opptil fem mil. De færreste kjører mer enn det til jobben.
Outlander PHEV driver primært bilen frem elektrisk som en elbil ved hjelp av et stort lithium-ion batteri på 12kWh. Strømmen i batteriet driver en elmotor foran og en elmotor bak, dermed har du firehjulsdrift.
Bilen går over til å være seriehybrid når bensinmotoren starter for å lade opp batteriet. Ved behov for mer kraft kan bensinmotoren også drive hjulene foran direkte i tillegg til at elmotorene kjører, da er Outlander PHEV såkalt parallellhybrid. Vekslingen mellom elmotorer foran og bak og bensinmotoren går helt sømløst.
Og du har alltid like mye krefter til disposjon, men 202 HK tilgjengelig hele tiden.
Enda lavere forbruk
Outlander PHEV gir muligheten til å kjøre svært drivstoffeffektivt. Den nyeste utgaven har et forbruk ved blandet kjøring (EU norm) på 0,18 liter pr mil, og et CO2-utslipp på kun 42 g/km er lavt i en firehjulsdrevet, stor familiebil.
Mitsubishi Motors har dessuten økt garantien på batteripakken til 8 år/ 160.000 km. og underbygger holdbarheten og driftssikkerheten til kraftkilden i bilen.
Super All-wheel control
Overføring av kraft til hjulene styres elektronisk via to elmotorer, elmotor til forhjulene og en til bakhjulene.
Hvert hjul kan gis kraft og kontrolleres individuelt, og det betyr at man har god stabilitet og fremkommelighet for eksempel gjennom en sving på glatt veibane. Det er samme system som på Mitsubishis rallybiler.
Normalt går bilen med 60:40 kraftfordeling, henholdsvis foran og bak. Ved behov for økt kontroll på vanskelig føre, kan man aktivere 4WD Lock-bryteren mellom forsetene og få 50:50 kraftfordeling foran og bak.
Nytt godt Outlander-år
– Outlander kommer i tre varianter, alle godt utstyrt og med god plass både til passasjer og bagasje. Dessuten opererer bilen med 1,5 tonns tilhengervekt. Når prisen også er svært gunstig, satser vi naturligvis på et nytt godt Mitsubishi-år, sier Jarl Helge Venemyr.
--