Populær SUV i ny utgave
Jens P. Christensen, Agderposten MedierMazda CX-5 har vært en knallsuksess siden kompakt-SUVen ble lansert for fem år siden. Ikke rart interessen er stor når en ny CX-5 ruller ut på sommerveiene. Nydesignet fra innerst til ytterst, proppet med avansert sikkerhetsteknologi og skapt for optimal kjøreglede.
Andre generasjon Mazda CX-5 er en helt ny bil, men tydelig preget av Mazdas Jinba-Ittai filosofi – det avgjørende samspillet mellom hest og rytter.
– CX-5 er vår absolutt viktigste modell, derfor er denne premiéren en begivenhet for oss og våre kunder, sier Mazda-forhandler Stig Rune Aasen.
Premiéren i Arendal hadde da også solid festpreg, med sprudlevann og rød løper. Og mange forventningsfulle Mazda-entusiaster klare til å se og kjøre nykommeren
Norges mest solgte
CX-5 var Norges mest solgte SUV de første årene etter lanseringen og har beholdt populariteten. Den nye utgaven vil garantert gi interessen en kraftig boost. De første presseomtalene er hyggelig lesning i Mazda-leiren.
Mazda er bilprodusenten som alltid går egne veier. CX-5 er designet og bygget rundt føreren for en best mulig kjøreopplevelse, og skal gi alle om bord en sterk følelse av Jinba Ittai, det sterke båndet og følelsen av enhet med bilen.
Opplevd kvalitet
Førsteinntrykket av nye CX-5 er først og fremst preget av gjenkjennelse. Ikke så merkelig, for plattformen den samme, målene nesten like og drivlinjene identiske. Likevel har Mazda løftet skapt et helt nytt, topp moderne nivå.
– Det er rett og slett en fantastisk bil, sier Stig Rune Aasen. – Den gir en enda sterkere premium-følelse enn forgjengeren. Mer opplevd kvalitet.
Og de fremmøtte på den rød løperen som ivret etter å prøve nyheten, returnerte med brede smil om munnen. Flere av dem var opptatt av at bilen ikke så særlig annerledes ut, men at den korte kjøreopplevelsen avslørte mye spennende og imponrende nytt.
Optimert kjøreglede
For å optimere kjøregleden er Mazda CX-5 utstyrt med forbedrede seter, støyisolering og motorer. Den har også fått Mazdas G-Vectoring Control (GVC) som gir bedre kjøreegenskaper og kontroll.
Bilen er også tilgjengelig med det nyeste innen i-ACTIVSENSE-sikkerhetssystemer og forbedret adaptiv cruise control (Mazda Radar Cruise Control) som nå er aktiv i hele fartsregisteret fra toppfart til full stopp.
Fører i fokus
At bilen er designet med fokus på føreren, er tydelig i en kultivert og intuitiv kupé, designet med gjennomgående økt komfort og avansert ergonomi, inkludert head-up display projisert direkte i frontruten.
Mellom setene sitter selve kontrollsenteret som lar deg foreta de fleste valg og innstillinger, og disse leses av på en 7-tommers skjerm øverst på dashbordet.
Rattet er nytt med flere funksjoner, deriblant oppvarming for kalde dager. Instrumentene består av tre klokker hvor den som ikke viser hastighet og turtall er digital, så du selv kan styre innholdet.
Sportslig eleganse
Utvendig har bilen fått en noe lavere taklinje og et strammere design som tilsammen utstråler en sportslig eleganse. Bilens linjer gjør seg kanskje aller best i fargen Soul Red Crystal, en ny premium-lakk som gir helt spesiell dybde og fargespill.
Nettopp den dype rødfargen har skapt mye av CX-5 identiteten og Mazdas designere har altså fornyet nyansene i nykommeren.
De som faller for nye CX-5 kan velge mellom en 2.0 liters bensinmotor med 165 hestekrefter og 2,2 liters dieselmotor med 150 eller 175 hk og henholdsvis 380 og 420 Newtonmeter.
CX-5 kan selvsagt leveres med to- eller firehjulsdrift og manuell eller automatisk girkasse.