Syvseter, SUV og selgerbil
Jens P. Christensen, Agderposten MedierPeugeot lanserer nye store og elegante 5008. Flerbruksbilen er blitt SUV, men er ikke desto mindre en fullblods flerbuksbil. Den leveres som fem- og syvseters familiebil i SUV-klassen – og «selgerbil» på grønne skilter.
Selv om 5008 er har fått SUV-etternavn og bytter klasse, holdes flerbruksbilens romslige plass og praktiske løsninger i høyeste grad i hevd. Bagasjerommet er kjempestort med 780 liter til rådighet når bilen brukes som femseter. Legges baksetene ned øker volumet til nesten 2000 liter!
Dessuten er små og store smarte oppbevaringsrom spredt i hele bilen. Peugeot har bestemt seg for å være best på oppbevaringsplass. Basta.
Ekstra imponerende blir plassen når man legger ned ryggen på passasjersetet foran. Da får man 3,20 meter til disposisjon i dybden!
De to bakerste setene som gjør bilen til en romslig syvseter, kan felles ned i gulvet eller tas helt ut.
Kraftfull og elegant
Ideen bak den nye 5008 SUV har ifølge Peugeot vært å skape en bil som med kraftfull og elegant design, avansert teknologi og smarte løsninger – for å tilfredsstille alle sanser og utvide brukernes horisont.
Føreren tilbys en spesiell kjøreopplevelse om bord i den gjennomført høyteknologiske PEUGEOT i-Cockpit, med fullstendig tilpassbare digitale head-up instrumenter kombinert med en 8-tommers i berøringskjerm som gir tilgang til alle viktige data uten at du trenger å flytte blikket fra veien.
Spekket med teknologi
Nye 5008 SUV har mange førsteklasses sikkerhetsinnretninger som standard: en karosseristruktur med optimal støtabsorpsjon, seks kollisjonsputer, ABS-bremser, ESP (elektronisk stabilitetsprogram) og mye mer.
Et flerfunksjonskamera øverst i frontruten, tolv ultralydssensorer, radar og to videokameraer med 180-graders vidvinkel er alltid med på turen, slik at føreren er forberedt på det som måtte vente bak neste sving.
Fremtiden er her
En ny generasjon førerassistenter fungerer hele veien fram til bestemmelsesstedet: trafikkskiltgjenkjenning og fartsgrenseanbefaling, automatisk nødbrems (aktiv nødbremsassistent) med kollisjonsvarsling (avstandsvarsling), filskiftevarsleri, aktiv blindsonevarsleri, uoppmerksomhetsvarsler adaptiv cruisekontroll med stoppfunksjon.... Kort sagt, nye 5008 er som nye biler flest spekket med gode assistenter.
Høy ytelse, lave utslipp
De som kjøper nye 5008 kan velge mellom fire bensinmotorer og seks dieselmotorer.
Bensinmotorene spenner fra 120 til 160 hk, mens dieselmotorene går fra 100-180 hk.
De Euro 6 godkjente BlueHDi-dieselmotorene i Peugeot 5008 SUV forener høy ytelse og lavt utslipp. BlueHDi-motorene kan redusere drivstofforbruket, begrense CO2 utslippet til mellom 105 og 125 g/km, redusere NOx-utslippene (nitrogenoksid) med opptil 90 % og fjerne 99,9 % av finpartiklene ved hjelp av en unik kombinasjon av SCR (Selective Catalytic Reduction) og partikkelfiltertilsetning.
Man kan selvsagt velge mellom automatgir og manuell kasse.
«Selgerbil»
Det vil garantert trigge mange at man også kan anskaffe seg nye 5008 SUV på grønne skilter og gjøre den om til en «selgerbil», tiltenkt firmaer og næringsdrivende som etterspør komfort, men klarer seg med to seter.
– Dette er garantert en bil som vil appellere til mange kunder, sier salgssjef Steinar Bergmo hos Agder Bil.
– De som var invitert til førpremiéren har vært veldig begeistret for både det kraftfulle og elegante utseendet, det flotte interiøret og selvsagt kjøreopplevelsen, sier han.