Tredje generasjon Vivaro er her
Nye Opel Vivaro har et moderne design, med en stor markant grill og karakteristiske hovedlykter med LED-kjørelys. Men det er ikke bare eksteriørt at uttrykket er oppgradert sammenlignet med de to foregående generasjonene, også innvendig er Vivaro iøyenfallende.
- Det var en helt spesiell opplevelse å sette seg inn i den nye Vivaroen for første gang, og den følelsen ble forsterket når jeg så fikk kjøre den. Selve komforten er uovertruffen for en varebil, førermiljøet har virkelig et personbilpreg både med hensyn til design, komfort og funksjonalitet, sier Frode Braatlund som har ansvar for salg av Opel person- og varebil hos Auto-Car på Stoa.
Større og sterkere
Nye Opel Vivaro kommer i tre forskjellige lengder: L1 er 460 cm, L2 er 495 cm og L3 er på 530 centimeter. I hver av størrelsene har bilen et kompakt og moderne ytre uttrykk, og innvendig byr den på et romslig og svært fleksibelt interiør.
-På L3 får du inn tre europaller, og på de andre to er det snakk om plass til to europaller, forteller Braatlund entusiastisk, og legger til:
-Det er en utrolig praktisk bil. For eksempel kan man få bilen både topp- og sidehengslet. I den topphengslet versjonen kan man åpne bakvinduet slik at ekstra lang last kan få plass i bilen. Til begge valg får du ryggekamera, og innvendig LED-belysning som aktiveres automatisk når dørene åpnes.
Funksjonalitet og praktiske løsninger er det mye av i denne bilen. Maksimal lastekapasitet er på 6,6 kubikkmeter og nyttelasten er opp til 1400 kilo, altså hele 200 kilo mer enn forgjengeren. Med Vivaros store nyttelastkapasitet får man plass til mer last for hver enkelt tur, og dermed kan man kutte ned på kilometerne. Tilhengervekten har også økt, Vivaro kan nå trekke 2500 kilo, noe som er en økning på 500 kilo sammenlignet med utgående modell.
Nye Vivaro kommer først med dieselmotor, og med mulighet for enten manuell eller åttetrinns automatkasse. Opel satser stort på elektrifisering, og etter planen vil en helelektrisk versjon av Vivaro også bli tilgjengelig til neste år i 2020.
Smarte løsninger
Nå kan Vivaro leveres med firehjulsdrift fra Dangel helt fra lanseringsstart, og Opels IntelliGrip-system sørger for optimal stabilitet og fremkommelighet også på glatte veiforhold.
- IntelliGrip er supert om du kjører på sand, snø eller gjørme, det gir glimrende framkommelighet. Den har også tilhengerstabilisator for hengerfestet, noe som bidrar vesentlig til å øke sikkerheten ved bruk av henger på bilen. Denne tilpasser seg kjøremønsteret og sørger for en stabil kobling mellom bil og henger, forteller Braatlund.
Som tilvalg kan bilen også fås med automatiske skyvedører som gir en stor og god døråpning for passasjerer og last. Dørene åpnes kun ved en fotbevegelse, en funksjon som mange fra før kjenner til fra baklukebetjeningen på Opels personbiler. Løsningen sørger for enkel tilgang til Vivaros store lasterom, også når man har hendene fulle. Skyvedørene på Vivaroen er nøkkelfrie.
Nye Vivaro har dessuten skilte benkeløsningen FlexCargo. FlexCargo er enkelt forklart en praktisk lasteluke som befinner seg under passasjersetet. I lasteluken i den lengste versjonen av Vivaro kan man transporterte objekter på opptil hele 402 centimeter.
-FlexCargo er en gjennomlastningsluke som gjør at du kan laste inn ekstra lange materialer i bilen. Du får utnyttet hele lengden av bilen, til og med førersetet. Dette gjør den svært godt egnet for transport, kan Braatlund fortelle.
– Folk har vært ekstremt spente på den nye Vivaroen før lanseringen, og de som har vært innom og sett på den har blitt skikkelig begeistra. Den ser sporty ut, en skikkelig kul bil!
Ønsker man et enda sprekere uttrykk finnes flere tilvalg som for eksempel kufanger, spoiler, eller LED-bar som tilleggsutstyr. Høyere bakkeklaring kan man også bestille for en enda mer praktisk bil med svært god fremkommelighet.
Komfortabelt førermiljø
Utstyr som Headup-display, 180-graders ryggekamera, kollisjonsvarsling, automatisk bremsing og adaptiv fartskontroll er også en del av funksjonene som er å finne i nye Vivaro, ifølge Braatlund:
- Headup-displayet i bilen er topp med tanke på sikkerhet, man får opp informasjon i synsfelthøyde når man kjører, så man kan følge med på veien i mye større grad. Det er veldig behagelig, og en viktig funksjon for sikker kjøring.
Avhengig av utstyrsnivå vises ryggekameraet enten i speilet eller inne på den store syv-tommers berøringsskjermen. Blindsonevarsler kommer også med Vivaroen, og man varsles tydelig og i god tid om passerende biler. Tilkobling av telefon er like enkelt som i Opels personbiler, og støttes av både Apple Carplay og Android Auto slik at man får tilgang til all musikk og innhold fra smarttelefonen.
Den innvendige komforten minner om førermiljøet i en personbil, og innbyr til lange kjøreturer så vel som kortere turer.
- En bredere komfortvegg gjør at du regulere setene i førerhuset i mye større grad enn i de tidligere versjonene. Bilen er en svært komfortabel arbeidsplass for de som bruker den i forbindelse med jobb, sier Braatlund.
Arbeidsplass på hjul
For Vivaro er en bil som stort sett selges ut til kunder som bruker den som kjørende arbeidsplass. Vivaroens forgjengere har tidligere solgt godt til kunder som driver som snekkere, rørleggere, byggfirma, men også til andre praktiske formål som vareutlevering for butikker.
En ny utvikling i varebilsegmentet er at flere og flere privatkunder også ser nytten av å ha en varebil som en praktisk bil til hobby- og fritidsbruk.
- Jeg legger merke til at det er populært med biler som denne også for privatfolk, for eksempel til de som er aktive på fritiden med for eksempel jakt eller fiske, sier Frode.
Prisene på nye Vivaro ligger på et fornuftig nivå selv med alle de praktiske funksjonene, noe som gjør bilen til en spennende og attraktiv konkurrent i segmentet for lettere nyttekjøretøy. Flere gunstige pakkeløsninger med tilvalg av diverse ekstrautstyr gjør at hver enkelt kunde kan få Vivaro skreddersydd til nettopp deres behov.
-Nå har Opel definitivt levert med denne bilen, så nå er det vi som må levere, avslutter Braatlund.